Tidigare har varje företag fått registrera sitt besök manuellt på återvinningscentralerna, men nu försöker Lumire göra det smidigare.
– Det är en smidig lösning för företagarna. Allt sker automatiskt och företagen behöver inte komma ihåg att betala genom att dra ett företagskort, säger Jesper Samuelsson, tillförordnad återvinnings- och avfallschef för Lumire.
Kamerasensorer i det nya systemet är kopplade till trafikregistret och skannar av registreringsnumret på fordonet. Det företag som bilen är registrerad på får sedan en automatisk faktura till företagets adress.
– I det tidigare systemet behövde företagskunder blippa kortet vid en kortterminal och det krävdes att de var registrerade i systemet, men nu kör man bara in här och systemet skannar av registreringsnumret, utan datainlagring, och fakturerar företaget. Vill man ha en referens eller liknande behöver man bara ta kontakt med personalen på rampen, säger Billy Labidi, driftchef för återvinningscentralerna.
– Om kunden slänger privat avfall, men fordonet är registretat på en egen företagare, så tar kunden kontakt med personalen på rampen som tar bort faktureringen om avfallet bedöms som privat eller okulär besiktning. Vi har medarbetare på rampen som har en platta med sig där de smidigt kan bocka av om det är privat avfall som ett företag kommer med, säger Jesper Samuelsson.
Till skillnad från privatpersoner, som får använda återvinningscentralerna fritt i Luleå tack vare sin betalning genom taxa, är det alltså separat betalning som gäller för företag. Kostnaden är samma som tidigare, det vill säga 340 kronor exklusive moms.
– En del avfall är kostnadsfritt att slänga också för företag, som exempelvis elektronikskrot, wellpapp, vitvaror samt plast- och pappersförpackningar. Då tar kunden kontakt med personalen för att undvika debitering. Är man osäker så kan man prata med våra medarbetare som är ute på rampen så hjälper de till, säger Jesper Samuelsson.
Ekipaget får väga maximalt 3,5 ton. Tyngre fordon och ekipage slänger avfall på Sunderbyns avfallsanläggning.
Längre fram kommer fler återvinningscentraler i Luleå att anslutas till den nya lösningen, som finns inom ett antal kommuner i Sverige.
– Digitaliseringen för företagskunder på Risslan är ett första steg mot att öka tillgängligheten för både företag och privatpersoner, säger Jesper Samuelsson och fortsätter:
– Nästa steg i digitaliseringen blir att ta fram en lösning som gör det möjligt för Luleå kommuns innevånare att besöka återvinningscentralerna även utanför bemannade öppettider.