Nu slår dieseln alla prisrekord
LULEÅ. I september förra året kostade en liter diesel 10,99 kronor.I maj i år noteras högsta priset någonsin: 14,59 kronor.Dieseln har blivit hett eftertraktat i världen och det påverkar pumppriserna i Sverige.
"Man har resignerat för länge sedan. Det är bara bita i det sura äpplet, för bränsle måste vi ju ha", säger åkaren Anders Lendholm om det ständigt stigande dieselpriset.FOTO: Bengt-Åke Persson
Foto: Bengt-Åke Persson
Bränslepriserna har varit uppe i rekordnivåer i maj.
- Det har varit ett väldigt tryck på diesel från länder som Kina och Indien. De tar mycket av dieseln på världsmarknaden, vilket gör att tillgången minskar för andra sektorer och priserna pressas upp, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännen.
Skatt och världsmarknadspris
Både priset på råoljan- och de färdiga bränsleprodukterna på världsmarknaden har stigit kraftigt sedan i höstas. Lägg därtill skattehöjningen som regeringen gjorde vid årsskiftet (se faktaruta).
- Att priset inte gått upp mer är beror på den låga dollarkursen, det har stor betydelse att den är så låg, säger Thomas Ögren, presschef på Preem.
Det har blivit en renässans när det gäller försäljningen av dieselbilar i Sverige. De senaste åren har försäljningen ökat från sex till åtta procent, vilket fortfarande är en låg siffra jämfört med Europa där drygt halva bilparken är dieselbilar.
Den ökade försäljningen av dieselbilar i Sverige har dock inte så stor inverkan på pumppriset.
- Det är rätt marginellt, om vi säger Kina och Indien så spelar det inte så stor roll om vi säljer några extra dieselbilar i Sverige, säger Tomas Nilson.
40 kubik i veckan
Åkaren Anders Lendholm har drivit Lendholms åkeri i Boden sedan början av 70-talet. Han har ett 30-tal fordon i gång och förbrukar 40 kubikmeter diesel i veckan.
- En prishöjning märks direkt på bränslefakturorna. Det är ju så att vi byter bolag för två, tre öres prisskillnad, det är mycket på ett år.
- Om vi bara tar de tre första månaderna i år och räknar på timpriset för en vanlig grusbil på en anläggning så har höjningen av dieselpriset gjort 13 kronor på timpenningen. Det är mycket det, bara på tre månader, säger Anders Lendholm.
- Och det blir kunden som får betala för höjningarna, säger han.
Skatterna. Regeringen införde vid årskiftet en skattehöjning på dieseln med 55 öre/litern och 28,75 öre/litern på bensinen. Ungefär halva bränslepriset är skatter.
Råoljepriset. Steg kraftigt i höstas. Från höga 70 dollar/fat till 125 dollar/fat.
Dollarkursen. Alla oljeaffärer görs i dollar. Den beskedliga dollarkursen har varit en förmildrande omständighet, annars hade priserna stigit ännu mer.
Världsmarknadspriset på bränsle. Har aldrig varit högre än nu.
Bolagens egna marginaler. Det är de stora bolagen som Statoil och OKQ8 som sätter priserna i Sverige.
Källa: Motormännen
Dieselpriset de senaste fem åren:
Maj 2004: 8,62 kronor.
Maj 2005: 10,02 kronor.
Maj 2006: 11, 49 kronor.
Maj 2007: 10, 51 kronor.
Maj 2008: 14,59 kronor. Rekord!
Råoljepriset. Steg kraftigt i höstas. Från höga 70 dollar/fat till 125 dollar/fat.
Dollarkursen. Alla oljeaffärer görs i dollar. Den beskedliga dollarkursen har varit en förmildrande omständighet, annars hade priserna stigit ännu mer.
Världsmarknadspriset på bränsle. Har aldrig varit högre än nu.
Bolagens egna marginaler. Det är de stora bolagen som Statoil och OKQ8 som sätter priserna i Sverige.
Källa: Motormännen
Dieselpriset de senaste fem åren:
Maj 2004: 8,62 kronor.
Maj 2005: 10,02 kronor.
Maj 2006: 11, 49 kronor.
Maj 2007: 10, 51 kronor.
Maj 2008: 14,59 kronor. Rekord!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!