När onsdagskvällens samrådsmöte öppnade i Kulturens hus fanns ett 30-tal intresserade på plats och fler strömmade till efter hand.
Stugägarna Karl-Tore Holm och Lennart Sundbom studerade med intresse sjökortet där den breddade och fördjupade farleden ritats upp.
– Jag har stuga på Lövgrundet och tror inte att muddringarna påverkar så mycket. Grumligt vatten får man räkna med medan arbetena pågår. Men det är nödvändigt för malmtransporterna, säger Karl-Tore Holm.
Lennart Sundbom har stuga på Altappen sedan många år. Han minns det stora Stålverk 80-projektet på 70-talet då en ny farled muddrades.
– Det kommer att bli besvärligt i perioder men jag tror inte att det påverkar oss i det långa loppet.
Han tror att bullret blir den största störningen för stugägarna.
– Förra gången de muddrade var det väldigt hög ljudnivå, dygnet runt. Då gick det inte att vara i stugan.
När den nya farleden och hamnen är färdig kan fartyg i den så kallade panamax-klassen angöra Luleå. Det handlar om fartyg som kan lasta uppemot 160 000 ton, att jämföra med dagens maximala 55 000 ton.
LKAB fraktar i dag 70 procent av järnmalmen över Narvik och 30 procent över Luleå. Förhållandet kommer att vara i stort sett detsamma, men med planerad produktionsökning blir även tonnaget över Luleå större.
– Det är en fördel att kunna lasta på större båtar på grund av svaveldirektivet. Men den nya hamnen i Luleå blir framförallt ett viktigt komplement till Narvik. Den ger bättre reservkapacitet om det till exempel blir stopp på norra delen av Malmbanan, säger Anders Björnström, logistikchef vid LKAB.
Erfarenhetsmässigt kan stora infrastrukturprojekt fördröjas av överklagningar. Men Anders Björnström är optimistisk:
– Det verkar inte som att det finns något speciellt kontroversiellt i det här projektet.
Projektet drivs gemensamt av Luleå Hamn, Sjöfartsverket och Trafikverket. I projektgruppen är även LKAB representerat.
Tidigast 2017 kan projektet starta, om alla tillstånd är klara. Det är beräknat att pågå i tre år och har en prislapp på 1,6 miljarder kronor.
Frågetecken finns ännu när det gäller finansieringen. Klartecken krävs från politiskt håll. Förhoppningen är även att EU ska skjuta till medel.