Nu ska farligaste vägen bli säkrare

En villkorad satsning på väg 97 mellan Sävast och Boden för 100 miljoner kronor och en efterlängtad cykel- och gångväg mellan Bensbyn och Sinksundet är delar av Länstransportplanen för Norrbotten till 2021.Transportplanen omfattar 743 miljoner kronor.- Fast jag saknar pengar till Norrbotniabanan, säger landshövding Per-Ola Eriksson.

Luleås kommunalråd Karl Petersen ser regeringens utspel som ett genombrott. FOTO: Bengt-Åke Persson

Luleås kommunalråd Karl Petersen ser regeringens utspel som ett genombrott. FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2010-07-02 06:00

Totalt omfattar investeringarna 743 miljoner kronor för de närmsta elva åren. I huvudsak ligger satsningarna på olika vägprojekt samt en hastighetshöjning på Malmbanan mellan Luleå och Kiruna.
Kontakter med samtliga kommuner, näringsliv och andra intressenter har lett till den nya planen, som dock har fått mätta mun efter regeringens matsäck.
Öppnar korridoren
- Vi hade gärna tagit emot en större penningpåse och jag saknar verkligen pengar till Norrbotniabanan. Det är ett viktigt projekt för att öppna korridoren från Norrbotten och söderut. Jag vet dock att den här satsningen kommer, det är bara frågan om när, säger Per-Ola Eriksson.
Högst på listan
Kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom berättar att planeringsarbetet för den nya transportplanen tagit en tid.
- Vi har hållit på i fyra år och under dessa år har det hänt mycket och det finns investeringsbehov av stora mått.
Per-Ola Eriksson fyller i:
- Det har skett stora organisationsförändringar under den här perioden, så arbetet tar tid.
Satsningen på ökad säkerhet på väg 97 är högst på prioriteringslistan.
Mest belastad
Under hösten påbörjas etappen mellan Boden och Sävast där det blir tvåfiliga körfält i båda riktningarna med mitträcke emellan.
- Väg 97 mellan Luleå och Boden är en av landets fyra farligaste. Det är den mest belastade vägen i Norrbotten förutom Europavägarna, säger Bo-Erik Ekblom.
- Anledningen till att det blir tvåfiliga vägar i båda riktningarna är att räddningstjänsten inte vill få stopp. Det blir en satsning på 100 miljoner under fyra år.
Hake
Det finns dock en hake och det är att pengarna till vägsatsningarna villkoras så att Luleå och Bodens kommuner förutsätts förskottera pengar.
För tillfället väntar Bodens kommun på ett förslag från Trafikverket vad sträckan Boden - Sävast ska kosta kommunen.
Sådant har inträffat tidigare.
Luleå förskotterade Vägverket 16 miljoner i samband med byggandet av Universitetsleden.
De pengarna har kommunen ännu inte sett röken av.
Byggandet av gång - och cykelvägen mellan Bensbyn och Sinksundet är redan igång (se separat artikel).

Fakta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!