Varje år avsätter Sparbanken nord medel till hållbar samhällsutveckling och under de tre senaste åren har 70 miljoner kronor satsats i 1 302 olika projekt. Nu vill banken ta reda på kundernas åsikter när det gäller samhällsengagemang.
— Det är våra kunder som gör vårt samhällsengagemang möjligt, vilket är själva grunden i sparbankernas tvåhundraåriga idé. Att veta vad som är viktigt för våra kunder blir därför väldigt viktigt för oss, säger Gunnar Eikeland, vd på Sparbanken nord.
Via digitala kundundersökningar (den som inte har tillgång till dator eller internet kan kontakta banken för att få hjälp att fylla i undersökningen) bjuds kunderna in till att forma framtidens satsningar.
— Vi börjar med kundundersökningen, och hoppas att det kan bli starten på ett varaktigt samtal med våra kunder. Både vi och våra kunder vill det allra bästa för platsen vi kallar här, och vi gör de här satsningarna tillsammans, säger Erika Mattsson, chef över området hållbarhet och samhälle i banken, och som i sitt arbete har tät kontakt med kommuner och organisationer.
Svaren kommer användas när bankens utskott för samhällsengagemang beslutar om inkomna ansökningar samt initierar satsningar.