Med det nya året kommer också nya regler. Från och med den första januari börjar nämligen Facebooks nya avtal gälla. Och den som fortsätter använda tjänsten godkänner villkoren automatiskt.
De nya användarvillkoren innebär att Facebookanvändaren kommer få en större inblick i vilken information som Facebook använder om dig, både i och utanför Facebook.
– Det som jag uppfattar som nyheten är att man samlar in mer information även när användaren befinner sig utanför Facebook, till exempel genom att cookies och liknande läses av även på partnersajter. Det är inte helt nytt, men tydliggörs mer. Facebook får därmed en mycket bredare bild av vad du gör på nätet och därmed vad du är intresserad av, vilket är relevant för annonserna, skriver Daniel Westman, it-rättsforskare på Stockholms universitet i en kommentar till DN.
Men det kommer också bli svårare för företag att visa gratisreklam för Facebookanvändarna. Efter årsskiftet blir det nämligen möjligt att välja bort reklam som kommer från appar som använts eller från hemsidor som har besökts.
Facebook kommer också att lansera en "köp-knapp" som gör det möjligt för användare att införa betalningar inom Facebooks plattform. Sverige kommer däremot inte att beröras av köp-knappen än så länge.