NSD:s upplaga växer

NSD:s digitala prenumeranter blir allt fler – och för första gången på flera år ökar den totala upplagan.

Norrbottens Medias redaktionschef Åsa Junkka gläds åt trendbrottet.

Norrbottens Medias redaktionschef Åsa Junkka gläds åt trendbrottet.

Foto: Jonas Andersson

Luleå2019-03-07 20:18

TS har släppt upplagesiffrorna för 2018, som visar att NSD:s totala upplaga är 26 300. Det är en ökning med 200 jämfört med 2017.

– Roligt att norrbottningarna tycker om det vi gör och är villiga att betala för bra journalistik, säger Norrbottens Medias redaktionschef Åsa Junkka.

Det är NSD:s digitala upplaga som växer. Under 2018 gick den från 1 600 till 2 200. Det är ett trendbrott efter att upplagan minskat under många år.

– Förhoppningsvis börjat kurvan vända uppåt nu. Jag tror att det är så.

Även Norrbottens-Kuriren visar ett trendbrott, även om den totala upplagan minskade med 200. Därmed står den gemensamma totala upplagan för de två titlarna stilla. Kurirens digitala upplaga växte under året från 800 till 1 100.

Norrbottens Medias egna siffror visar att den gemensamma digitala upplagan ökade med 37 procent (från 5 113 till 7 026) mellan januari 2018 och januari 2019. Intäkterna från den digitala upplagan ökade med 75 procent under samma period.

– Det gör det möjligt för oss att fortsätta bevaka Norrbotten och göra journalistik.

Åsa Junkka tycker att det går att tala om 2018 som ett genombrottsår för NSD:s och Kurirens digitala upplagor.

– Absolut. Det var också ett år där även pappersprenumeranter använde oss digitalt, till exempel för att titta på livesport eller följa med i nyhetsflödet vid fler tillfällen under dygnet.

Printupplagans intäkter sjönk med 1,7 procent under året.

– Pappersupplagan är fortfarande jättestark, men det är inte där vi har vår största tillväxt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om