Det är det snöblandade och underkylda regn i kombination med besvärliga vindar som orsakade problem på flygplatsen.
- Nu röjer vi och halkbekämpar banan. Problemet är att det är en ganska kraftig tvärsvind, som polerar ytan och gör det halt. Även om man halkbekämpar, måste man på det igen inom ganska kort tid. Friktionsvärdena försämras väldigt snabbt, säger Henrik Kelfve på Svedavias pressjour till NSD på söndagen.
Däremot kunde SAS-planet en timme snare landa säkert.
Varför kunde SAS landa, men inte Norwegian?
- Flygplatsen ger besked om vilka halkvärden det är. Och det måste ligga inom vissa gränsvärden för att man ska få landa. Det gäller att tajma halkvärdena rätt. Det har inget att göra med vilket plan som kommer, säger Henrik Kelfve.
Kan man jämföra detta med den senaste tidens tågproblem på något sätt?
- Jag vill påstå att det finns få ställen på den här planeten som man kan halkbekämpa och snöröja lika bra som man gör på svenska flygplatser. Men när vinden och nederbörden gör vad de kan, så spelar det ingen roll, säger Kelfve.
Problemen med halka kan fortsätta. Enligt prognosen kan det bli fortsatt snöblandat regn och besvärliga vindar.