Efter att Polar Circles duglighet i Bottenviken testats blev det klart att Sjöfartsverket går vidare med upphandlingen av ny isbrytare. Tillskottet är 74 meter lång och 17 meter bred, i storlek mellan Ale och de större i Atleklassen.
– Vi är glada över att välkomna Polar Circle till vår flotta. Hon kommer att vara ett viktigt komplement, inte minst kommer hon att kunna avlasta Ale som både startar och avslutar säsongen och som har i särklass flest arbetstimmar, säger Joel Smith, tillförordnad generaldirektör på Sjöfartsverket.
Den begagnade isbrytaren har ankrat i Luleå hamn den senaste tiden och kommer sättas i drift först nästa säsong. Priset för isbrytaren blev 27,5 miljoner dollar eller cirka 300 miljoner kronor, vilket ska vara en bråkdel av nypriset. Innan Polar Circle kan tas i drift ska den få både svensk flagg och uppdateras med ny utrustning.
Dessutom ska isbrytaren döpas om, där det är sannolikt att namnet kommer klinga med fornnordisk anknytning likt övriga isbrytare, Ale, Atle, Frej, Ymer och Oden.
Inköpet av ny isbrytare till Bottenviken kommer efter en besvärlig isvinter där bland annat Kalix skärgård varit igenfrusen i långa perioder. Trycket på isbrytarna har varit högt, skriver Sjöfartsverket, och därför har väntetiderna för handelssjöfarten varit långa.