Norrtåg kan läggas ner

Resan för Norrtåg går upp och ner. På plusidan är att en ersättning är klar. På minussidan finns bland annat projektets livslängd. Norrtåg kan läggas ner om fem år.
– Vi har precis diskuterat den frågan, säger Kent Ögren (S), landstingsråd.

Foto:

Luleå2013-06-19 19:43

Inte nog med att den gångna vintern ställt till med stora bekymmer för Norrtåg, det finns fortfarande en hel del problem att lösa.

Norrtågs ledning driver förhandlingar på flera håll för att få ersättning för de förluster som följt av försenad start och inställda tåg.

En stor förhandlingspart är Trafikverket. Orsaken till att Norrtåg inte kunde starta sommaren 2011 som planerat var att Trafikverket införde ett nytt signalsystem på Botniabanan, som inte fungerade för de tåg som Norrtåg beställt. Ådalsbanan mellan Sundsvall och Långsele blev dessutom försenad. Norrtågs trafik kom i gång i full skala först i december 2012.

Norrtåg beräknar förseningskostnaderna till 60 miljoner kronor.

Is från tak

Ytterligare ett problem är att is fallit ner från tak i tunnlar som gjort att strömförsörjningen till tågen slagits ut.

Kent Ögren och Per Wahlberg, landstingsråd i Västernorrland har förhandlat med Trafikverket om ersättning. Begäran låg på 49 till 85 miljoner kronor.

– Det slutade på 30 miljoner. Den högre summan innefattade goodwill och annat, säger en nöjd Kent Ögren.

Avtalet är dock inte underskrivet ännu. landstingsråden från de två andra landstingen ska nu godkänna det.

Med tågleverantören Alstom förhandlar Norrtåg om ersättning för leveransen av tåg. De har inte klarat de kalla vintrarna i norra Sverige. Toaletterna och bromsarna har frusit. Hjulen har slitits ner för snabbt och fronterna på loken har inte klarat älgkrockar.

– Självklart hade det varit bättre att börja med trafiken på våren. Då hade man haft sommaren på sig att prova de nya tågen, säger Kent Ögren.

Oviss utgång

De förhandlingarna om ersättning har bara påbörjats och utgången är fortfarande oviss.

– Det är rätt mycket att göra, säger Thomas Hägg, ordförande i Norrtåg.

När det var som värst stod nio tåg på verkstad, det är hälften av tågflottan, inkluderat reservtågen. Under några månader var trafiken mellan Luleå och Umeå helt inställd och passagerarna fick åka buss istället.

Som lök på laxen krisar dessutom det bolag som sköter tågtrafiken, Botniatåg. Bolaget ägs av SJ (40 procent) och Arriva Östgöta pendeln AB, före detta Deutche bahn regio Sverige (60 procent). Den största ägaren kan vara på väg att dra sig ur. Vad som händer då är ovisst.

Personal på Arriva vill inte kommentera frågan över huvud taget.

Hela projektet är unikt. Det är ett försök på tio år som regeringen fattat beslut om.

2008

Det var 2008 som landstingen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland bildade bolaget Norrtåg. Kontraktet med regeringen innebär att bolaget får ett statligt stöd för trafiken.

När ägarna träffades i fredags diskuterades frågan om hur lång tid bolaget har på sig. I värsta scenariot har Norrtåg bara fem års livstid kvar, om tiden räknas från det datum bolaget bildades.

– Vi pratade om det när vi träffades från landstingen i fredags. Vi vet inte än hur det blir, säger Kent Ögren.

Sträckningar Norrtåg:

Luleå- Narvik, Luleå.- Umeå, Umeå- Lycksele, Umeå- Vännäs, Umeå Sundsvall, Sundsvall- Trondheim.

Ägare Norrtåg:

Landstingens länstrafikbolag i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!