– En sådan här nominering visar andra och oss själva att vi i Norrbottens Media är bland de bästa i vår bransch. Det ger stolthet och självförtroende, säger Mats Ehnbom, vd.
Det är branschorganisationen Tidningsutgivarna,TU, som varje år arrangerar tävlingen. I år är det förutom Norrbottens Media, Jönköpings Posten och Sörmlands Nyheter som är nominerade till helhetspriset.
Motiveringen som juryn ger för Norrbottens Media är:
"Ett systematiskt och radikalt förändringsarbete på alla fronter, där transformationen av tidningsdistributionen till postoperatör för att säkra utbärningen av papperstidningen i glesbygd sticker ut. En helt ny säljorganisation och strategiska partnerskap skapar nya kommersiella förutsättningar. Konkurrerande varumärken står starka tillsammans och lönsamhet är nu ett faktum".
– Vi är oerhört glada och stolta över den här nomineringen, särskilt när det handlar om helhetspriset, det mest prestigefyllda priset av alla. Vi har de senaste åren jobbat hårt och medvetet med att skapa ett företag med gemensamma mål och samarbete som några av nyckelfaktorerna. I en utmanande tid är det nödvändigt att alla tar ett ansvar för helheten, säger Mats Ehnbom.
Distributionen är ett av de områden som lyfts fram i motiveringen.
– Vi har gett oss in på brevmarknaden genom ett samarbete med Bring citymail men också genom att vi skaffat oss egna lokal brevkunder. Vi har även köpt upp Luleå mail och Boden mail. Det kompletterar tidningsdistributionen genom att vi samtidigt delar ut brev och postlådepaket. Utan det hade vi inte kunnat upprätthålla tidningsdistributionen som vi gör, säger Leif Bergström, vd för Norrbottens Media distribution.
Vad kan ni utveckla i framtiden?– Vi ser att e-handeln växer explosionsartat och vi borde ha en marknad där. När vi startade distributionsbolaget 2014 hade vi inga brev alls, men i år kommer vi att dela ut fler brev än morgonstidningar, säger Leif Bergström.