Utredningen kring Norrbotniabanan, en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå, fortsätter. Innan årsskiftet ska hela sträckan vara kartlagd.
- Då ska vi ha klart ett förslag för hur järnvägen kan se ut, säger Tomas Gustafsson, projektansvarig på Norrbotniabanan.
Planer utan pengar
Enligt ett regeringsbeslut ska banan byggas men framtiden är oviss - det finns inga pengar för ett bygge. Trots det tar Trafikverket fram en framtida sträcka till en kostnad av 130 miljoner kronor.
- Sedan är vi redo att gå vidare med ett bygge när det finns en finansiering, menar Tomas Gustafsson.
Studerar RosvikJust nu tittar man på sträckan mellan Piteå och Södra Gäddvik. Vid Rosvik finns två olika förslag: en sträcka vid Rosvik by eller intill E4:an.
- Vi vill dra sträckan vid E4:an för då sparar vi mellan 600 och 800 miljoner kronor, säger Jöran Gärtner, projektledare för utredningen Piteå-Södra Gäddvik.
Det blir också mindre miljöpåverkan om järnvägen dras vid E4:an, enligt honom. Nu hoppas han att utredningen kan snabba på ett framtida beslut att börja bygga.
Under en månad framöver kommer man ta in synpunkter på den planerade sträckan.
Kan få EU-pengar
Samtidigt hoppas Trafikverket på pengar från EU-kommissionen. Under onsdagen kan ett beslut komma som gör att Norrbotniabanan får bidrag.
Jöran Gärtner är positiv:
- Om den norrbottniska järnvägen ingår i deras järnvägsplan så innebär det bra möjligheter för vårt projekt.