Norrbotniabanan tar vägen västerut

Norrbotniabanan ska ta vägen via väst in i Luleå. Två iskalla vintrar blev avgörande för beslutet.Men helt stängs inte dörren för jättebron över Hamnholmen.- Ett flertal intressenter pekar på att alternativet ger större regionala effekter, säger Tomas Gustafsson, Trafikverket.

Foto:

LULEÅ2011-11-12 05:30

Trafikverket har nu beslutat att fortsätta utreda den västra infarten till Luleå för Norrbotniabanan. Inte för att det är billigare, utan för att det är det som man säkert vet fungerar.

Projektledaren Tomas Gustafsson på Trafikverket menar tvärtom att östra alternativet, förbi Kallax med en bro över Hamnholmen, skulle vara mer utvecklande för regionen.

- Det är ett mer intressant alternativ, men vi hittar inte en lösning som vi vet fungerar, säger han och tillägger att det finns risk för att vintersjöfarten påverkas.

När Trafikverkets utredning inleddes hade vintrarna inte varit ordentligt kalla på flera år, med tjocka istäcken som följd. En bro skulle hindra större fartyg att ta sig in och vända på stadsfjärden, men utanför detta område är det svårare för fartyg att vända.

- Under de senaste två åren har vi sett att man använder ytorna även innanför det tänkta broläget. Det innebär att industrin påverkas och det vill vi inte riskera, säger Tomas Gustafsson.

Enligt honom skulle en möjlig lösning vara att farleden muddras upp och att SSAB bygger en helt ny kaj utanför den tänkta bron.

- Muddermassorna kommer man nu eventuellt att fylla ut området mellan Viktoriahamnen och Malmhamnen med. Då kan man bygga ut med en ny kaj. Och då är förutsättningarna bättre. Men vi kan inte svara på om det är tillräckligt bra i dagsläget.

Billigare
Det östra alternativet är egentligen billigare än det västra, men de kompensationsåtgärder som måste utföras för sjöfarten är så omfattande att det östra blir dyrare till slut.

- Pengarna är inte en fråga som varit avgörande i beslutet, säger Tomas Gustafsson.

Anledningen till att Trafikverket ändå väljer att bibehålla alternativet är att alla kommuner i länet, handelkammaren och många fler vill ha en dragning via öst och flygplatsen.

- Bollen ligger nu hos de regionala intressenterna. Hur viktigt är det för dem att ha kvar alternativet? Men vi kommer att gå vidare på det västra alternativet, säger Gustafsson.

- Detta budskap är tydligt från oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!