Norge nöjer sig med två jetplan

Kommunalförbundet svenskt ambulansflygs (KSA) kritiker menar att det inte finns behov av sex jetflygsambulanser i Sverige. I grannlandet Norge nöjer man sig med betydligt färre jetplan, trots att flygsträckorna är minst lika långa.

I Norge använder sig Babcock Scandinavian Airambulance främst av propellerflygplanet Beech B250 King Air. Många av de flygplan som används i det svenska ambulansflyget i dag kommer från samma tillverkare.

I Norge använder sig Babcock Scandinavian Airambulance främst av propellerflygplanet Beech B250 King Air. Många av de flygplan som används i det svenska ambulansflyget i dag kommer från samma tillverkare.

Foto: Luftambulansetjenesten HF

Luleå2021-06-22 06:00

I Norge administreras ambulansflyget i hela landet av statligt ägda Luftambulansetjenesten (LAT). Organisationen är helt skattefinansierad och ägs av den norska staten genom fyra ”hälsoföretag”, med de fyra norska vårdregionerna som mellanhänder.

LAT upphandlar i sin tur verksamheten med flygplansambulanser av det privata företaget Babcock Scandinavian Airambulance. Det är samma företag som i nuläget kör flygplansambulanserna i flera svenska regioner, däribland Region Norrbotten.

Genom upphandlingen har LAT i nuläget ett jet- och åtta propellerplan i sin flotta. Alltså betydligt färre jetflygplan än Sverige.

LAT:s flygplan är utplacerade vid sju olika baser på det norska fastlandet, från Kirkenes i norr till Arendal i söder. Precis som i Sverige är propellerplanen av märket Beechcraft.

I jämförelse med Sverige finns det i Norge emellertid färre flygplatser med så pass långa landningsbanor att jetflygplan kan landa. Det innebär enligt LAT:s kommunikationsrådgivare Elin Åsbakk Lind att verksamheten inte skulle fungera med enbart jetflygplan:

– Det skulle kräva fler helikoptrar som kunde flyga patienter till flygplatserna med långa landningsbanor, säger hon.

När LAT i vissa fall behöver genomföra patienttransporter från den arktiska ögruppen Svalbard, som tillhör Norge, använder man jetflygplanet. Avståndet mellan Gardermoen – flygplatsen utanför Oslo – och Svalbard är cirka 200 mil.

Enligt flera av KSA:s kritiker försvinner jetflygplanens nytta ju kortare flygsträckan är. De flesta flygningar i Sverige är enligt dem därför för korta för att jetflygplanen ska komma upp i kapacitet. Men Elin Åsbakk Lind uppger att det norska jetplanet även används för kortare flygningar.

– Det är stationerat på Gardermoen och används i huvudsak för uppdrag i södra Norge.

I början av 2022 kommer LAT att få ytterligare ett jetplan i sin flotta, som genom ett samarbetsavtal mellan Norge och EU ska transportera högriskpatienter. Men därefter anser sig LAT inte behöva några fler jetflygsambulanser:

– När det nya jetplanet inte nyttjas i EU:s regi så ska det användas i den vanliga beredskapen. Vi ser inget behov av ytterligare jetflygplan i nuläget, säger Elin Åsbakk Lind.

Vad är KSA?

Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg (KSA) ska bedriva ambulansflygplansverksamhet i hela Sverige. Uppstarten av verksamheten har skjutits upp vid ett flertal tillfällen. I nuläget är driftstarten planerad att äga rum månaderna runt årsskiftet 2021/2022.

Förra året köpte Region Norrbotten ambulansflygplanstjänster av en privat aktör för 29 670 kronor i timmen. När KSA:s verksamhet startar beräknas Region Norrbotten dels betala 24 395 kronor i timmen, dels fasta kostnader till förbundet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!