Att infrastrukturplanen för Norrbotniabanan än så länge inte sträcker sig längre norrut än till Skellefteå är ingenting som bekymrar Niklas Nordström, kommunalråd. Tvärtom ser han det som en framgång.
– Det är en enorm konkurrens om infrastrukturmedlen och att regeringen markerar så tydligt för norra Sverige som de gör nu, det är vi oerhört glada över. För oss i norr är detta ett oerhört stort steg framåt. Vi är väldigt positiva. Det här gör att vi vet att det blir till Skellefteå.
Kommunerna längs kusten äger ett bolag tillsammans som heter Norrbotniabanan AB. I och med att det nu står klart att banan byggs fram till Skellefteå så kan bolaget driva nästa steg, menar Niklas Nordström.
– Då kan vi börja projektera för sträckan Skellefteå–Luleå så att vi därmed kan skynda på hela banbygget. Vi är väl införstådda i planerna från regeringens sida och det här är precis det vi har förväntat oss.
När det sedan gäller hur sträckan från Skellefteå till Luleå ska finansieras är det bolagets ägare, det vill säga kommunerna gemensamt, som står för projekteringen.
– Men vi ska självklart också söka stöd från staten och EU till detta, säger Niklas Nordström.
– Det här öppnar möjligheter för oss att gå vidare. Så fort vi vet att beslutet är taget så kan vi börja agera. Vi har ju också ett egenintresse från många kommuner och Luleå är en av dem.
Vi vill ju få fokus på huvudalternativet – att järnvägen går förbi flygplatsen, så att vi knyter ihop järnväg och flyg.
När det gäller andra delar av infrastrukturplanen som berör Norrbotten, bland annat projektet med Malmbanan och Malmporten, är han också hoppfull.
– Vi utgår ifrån att det finns med men vi vet mer när hela infrastrukturplanen är presenterad. På måndag tror jag vi kommer att se helheten.