Musikens makt är sprungen ur musiklivet i Luleå genom BD Pop, och grundades 2010. När BD Pop sade ifrån sig arrangemanget 2012 hade duon precis bildat sitt produktionsbolag Pancakelady.
De anmälde intresse och fick förtroendet.
– Vi är nog Sveriges minsta festivalorganisation, vi gör allt från att affischera till att boka artister. Det är roligt att jobba med något som man kan vara så genuint stolt över, säger Elisabeth Rosenbrand.
Festivalen har fått enormt mycket cred. Vad är hemligheten?
– Vi har lyckats få till en bra stämning där. Området är bra, folk känner sig avslappnade, det är inga stängsel, våra vakter är snälla, vi har inga öltält så det blir inte den där läskiga stämningen, säger Lillith Saaw.
På den beskrivningen låter det som det är en hårfin gräns till att den skulle kunna bli tråkig?
– Jag tycker vi väger upp med vilka akter vi bokar. De är fräscha och tilltalande, säger Lillith Saaw.
– Musikens makt har väl blivit lite grann som mig och Lillith, vi är inte så himla pretto! Vi är ganska töntiga, ha ha. Allt behöver inte vara så elitistiskt. Musik kan lätt bli så, man vill visa sig kunnig..., säger Elisabeth Rosenbrand.
De tror att Musikens makt fyllde en lucka när den kom.
– När jag växte upp i Luleå på 90-talet fanns det en helt annan musikscen. Folk var engagerade i musik och det var spelningar överallt. Så har det inte varit på ett tag, säger Rosenbrand.
2014 uppmärksammades festivalen för att i princip bara bokat kvinnliga akter.
– Det bara blev så. Vi tycker inte att man ska behöva göra ett ställningstagande. Men vi har en policy om minst 50 procent kvinnor eftersom vi har sett att det funnits ett behov en sådan policy, säger Elisabeth Rosenbrand.
I höstas förlängde de Musikens makt och startade Klubb Makten på Bistro Norrland i Norra hamn. Den kör de en gång i månaden fram till mars.
– Vi ville behålla känslan Musikens makt fast i miniformat och vara ett alternativ till sportbarerna i stan. Det har varit jätteuppskattat, säger Lillith Saaw.
– Efter katastrofvalet i höstas kände vi att vi ville göra något mer för att påverka attityder och värderingar, säger Elisabeth Rosenbrand.
Vad ser ni framför er nu?
– Fram till 2016 ska vi anordna Musikens makt, efter det har vi inga besked. Visionen är att utveckla det till en mötesplats för hela branschen, säger Rosenbrand.