Nödställd lyxkryssare kan få hamn i Luleå

En ny M/S Kungsholm kan lösa Luleås flyktingbekymmer. Och ge ett unikt lyxhotell i framtiden. Men den här gången handlar det inte om en skärgårdsbåt, utan ett kryssningsfartyg.

I NÖD. M/S Kungsholm IV är på väg till Inden för att skrotas. Nu söker ägarna desperat en hamn i Luleå. Tanken är att det ska fungera som flyktingboende.

I NÖD. M/S Kungsholm IV är på väg till Inden för att skrotas. Nu söker ägarna desperat en hamn i Luleå. Tanken är att det ska fungera som flyktingboende.

Foto:

LULEÅ2015-11-11 17:37

Luleås flyktingkris är på väg att få en dramatisk lösning. Och ge ett helt nytt flytande lyxhotell till staden i framtiden. För ett par dagar sedan hörde den finska finansmannen Johnny Sid av sig till Luleå kommun med en en udda förfrågan.

Fartyget M/S Kungsholm IV, som tidigare trafikerat sträckan mellan Sverige och USA åt det klassiska rederiet Svenska Amerikalinjen, är på väg mot Alang i Indien för att skrotas. Efter att Göteborg sagt nej vill Johnny Sid få tillstånd att lägga fartyget i Luleå. Förts som en flyktingförläggning och längre fram som ett lyxhotell.

– Läget är mycket akut. Fartyget är nära Indien nu men kaptenen som bogserar fartyget har sagt att han när som helst kan vända mot Sverige, säger Johnny Sid.

Sedan 2010 har fartyget legat i staden Duqm, Oman.

– Det har varit ett fyrstjärnigt hotell. Senast 2011 renoverades hela fartyget för 350 miljoner kronor, säger Johnny Sid.

– Men tanken nu är att göra henne till en flytande flyktingförläggning. Då får hon en uppgift även på gamla dagar.

Han menar själv att Sverige borde vara intresserat av att ta emot fartyget.

– Det är ju en stor och viktig del av den svenska sjöfartshistorien, näst efter Wasa-skeppet ett av de viktigaste skeppen, säger Johnny Sid.

– Politikerna i Göteborg har varit mycket svåra, men i Luleå har jag fått det bästa bemötandet på länge. Nu kan flyktingkrisen bli det som räddar henne.

Han köpte fartyget förra året och har sedan dess desperat sökt en hamn. I Oman är fartyget inte längre välkommet.

– Fram till 2010 var hon i drift över hela världen. Men nu löpte kontraktet ut i Oman, säger han.

Fartyget kan ge plats åt 700 flyktingar och kan vara i Sverige inom sex veckor.

– Vårt mål är att vara igång till årsskiftet. Den har ju förutsättningen att fungera som en helt egen liten by med restaurang och allt., säger Johnny Sid.

Kommunalrådet Niklas Nordström (S) har varit inkopplad och skickat ärendet vidare till Luleå hamn.

– Det är ju en riktigt fin båt, så det vore kul om vi kunde rädda henne kvar, säger han.

Enligt Johnny Sid har Migrationsverket varit intresserade, men inget är ännu klart. I dagsläget är det dock inte aktuellt med flyktingboenden på fartyg uppger myndigheten.

– Det är bara att hålla fingrarna för att det här går ihop. Det här är den bästa nyheten för oss på länge, det är bara synd att den kommer så sent, säger han.

– Jag har hört om detta men jag måste ha mer information innan jag kan gå vidare, säger Håkan Hansi, regionschef Migrationsverket.

M/S Kungsholm IV

FAKTA

Byggdes 1966 i Skottland. Fartyget beställdes av rederiet Svenska Amerika Linjen och trafikerade under en period sträckan Göteborg - New York.

Därefter har skeppet fram till 2010 fungerat som ett kryssningsfartyg runt om i världen.

2010 lade skeppet till i Oman och efter en renovering har det fungerat som ett lyxhotell.

Finansmannen Johnny Sid har tidigare gjort om fartyget SS Bore till hotell i Åbo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!