Noah ska rädda närproducerad mat

Noah – lokal mat är ett av länets nya företag. Trots att appen lanserades i juni 2021 har företaget 800 registrerade kunder. "Vårt mål är att bli en marknadsplats för närproducerad mat", säger Linda Viljeros.

"Vårt mål är att bli en marknadsplats för närproducerad mat. Det vore fantastiskt om vi samtidigt kunde hjälpa till att öka självförsörjandegraden i Norrbotten. I dag produceras runt 20 procent av vår mat i länet", säger Linda Viljeros och Malin Winsa.

"Vårt mål är att bli en marknadsplats för närproducerad mat. Det vore fantastiskt om vi samtidigt kunde hjälpa till att öka självförsörjandegraden i Norrbotten. I dag produceras runt 20 procent av vår mat i länet", säger Linda Viljeros och Malin Winsa.

Foto: Pär Bäckström / pbfoto.se

Luleå2021-07-18 18:30

Det har gått tre år sedan Linda och hennes man Anders Viljeros fick sin idé. Då drev de restaurangen Vilgot i Luleå och letade efter matproducenter i närområdet.

– Det visade sig vara så svårt att vi ett tag övervägde att öppna en egen matbutik i Bryggeriet. I det skedet kom vi på idén att göra en digital lösning som är anpassad för mobilen, berättar Linda Viljeros.

Med hjälp av Thomas Andersson från kommunikationsbyrån Brightnest byggdes den första versionen av mobilappen.

I dag har företaget två anställda. Så sent som i maj genomfördes en nyemission. I samma veva klev Malin Winsa in i rollen som vd. Hon är en av åtta delägare.

– Tanken är att ge våra kunder möjlighet att köpa varor direkt från producenten. Vår tajming hade inte kunnat vara bättre. Pandemin har gjort att intresset för ehandel ökar, förklarar Malin Winsa.

Företaget är redan kvalificerad för regionfinalen i innovationstävlingen Venture Cup.

I dag är ett 20-tal matproducenter från nästan hela länet anslutna till Noah. De levererar allt från kött, mejerivaror, bröd och dryck. Företagen behöver inte betala för att synas i appen.

– Vår affärsidé är att ta ut en avgift på en viss procentsats från varje försäljning, betonar Malin Winsa. 

Företagets namn för tankarna till den bibliska gestalten Noak som räddade människan och världens alla djurarter undan syndafloden.

– Vårt namn har ingen biblisk innebörd, försäkrar Linda Viljeros. Vi ville ha ett kort namn som är lätt att komma ihåg. Det är ett namn som dessutom är internationellt gångbart.

I dag levereras varor till Luleå och Boden tack vare ett samarbete med Svensk hemleverans, Luleå mail och Boden mail. Det finns redan tankar på expansion.

– Vi har en produkt som kan fungera i fler städer. Vi siktar närmast på Piteå och Skellefteå, men först vill vi försäkra oss om att allt fungerar innan nästa steg, understryker Malin Winsa.

Hon har tidigare arbetat som verksamhetsutvecklare på Boden Business Park i Sävast och tycker sig se tecken på att norrbottniskt näringsliv är i förändring.

– Jag har en positiv bild av företagandet i Norrbotten. I dag finns en påtaglig framtidstro och goda möjligheter att hitta stöttning för att utveckla sin affärsidé. I vårt fall har det betytt mycket att få hjälp av Arctic Business, Region Norrbotten och Längmanska fonden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!