Nedlagd järnväg återuppstår för Plannja
Det blir ingen skytteltrafik av lastbilstransporter när Plannja flyttar produktionen till Järnforsen i Småland. Banverket rustar nu en nedlagd del av Emådalsbanan som går direkt in i Plannjas industriområde.
Röjer sly
Det finns redan en järnväg från Järnforsen till Vetlanda och Nässjö, men de åtta kilometer av den som sträcker sig från Järnforsen till Kvillsfors har varit nedlagd sedan 2006.
I samband med flyttningen av produktionen från Luleå har Plannja i kontakt med Green Cargo uttryckt önskemål om att använda järnvägstransporter, på samma sätt som nu sker i Luleå.
Enligt Banverkets presstjänst har Green Cargo vänt sig till Banverket för att återuppta trafiken på den nedlagda godsbanan. Banverket har redan börjat röja sly från järnvägen och sedan kommer en besiktning att ske av rälsbefästningen, så tågen kan rulla utan urspårningsrisk.
Inga investeringar behöver göras eftersom bansträckan varit nedlagd så kort tid. Dessutom kommer de diesellokdragna tågen bara att rulla i 40 kilometer i timmen.
Lastbilstransporter ökar
Plannja AB har beräknat att transporterna till och från den egna verksamheten i Järnforsen kommer att öka från 18 lastbilar per dygn till ca 30 lastbilar per dygn under högsäsong.
Det är godset på dessa lastbilar som kan överflyttas till järnväg. Den går dessutom rakt in i Plannjas industriområde där den nya fabriken på 12 000 kvadratmeter byggs.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!