Ny rapport: Näringslivet vill ha östliga alternativet till Luleå

Öst eller väst? För regionens näringsliv är en östligt dragen Norrbottniabana kritisk för länets utveckling, visar en rapport från Norrbottens Handelskammare. "Man betraktar det som att Luleå blir en nod för övriga länet", säger handelskammarens vd Linda Nilsson.

Trafikverket befinner sig just nu i planeringsfasen av Norrbotniabanans dragning mellan Skellefteå och Luleå. Byggandet av järnvägen som ska halvera restiderna mellan norr och söder har nått Dåva. Nästa steg är att knyta ihop Dåva med Skellefteå och därifrån dra järnväg till Luleå. Planen just nu är att nå Luleå 2036.

Trafikverket befinner sig just nu i planeringsfasen av Norrbotniabanans dragning mellan Skellefteå och Luleå. Byggandet av järnvägen som ska halvera restiderna mellan norr och söder har nått Dåva. Nästa steg är att knyta ihop Dåva med Skellefteå och därifrån dra järnväg till Luleå. Planen just nu är att nå Luleå 2036.

Foto: Patrick Degerman

Luleå2024-05-23 06:00

Nyheten i korthet

  • En rapport från Norrbottens Handelskammare visar att regionens näringsliv föredrar en östlig dragning av Norrbottniabanan genom Luleå.
  • Undersökningen inkluderade 56 företag och organisationer, varav 79% förespråkade den östliga lösningen, vilket skulle koppla samman olika transportslag som väg, järnväg, flyg och sjöfart.
  • Rapporten framhåller också potentiella konsekvenser för sjöfarten om en bro byggs mellan Svartön och Hamnholmen, vilket är en del av den östliga planen.

Linda Nilsson kan inte låta bli att blicka bakåt när vi berör utvecklingen i länet och miljarderna som plöjs och ska plöjas ner i Norrbotten.

– När har vi senast haft en sådan här utveckling? Typ 1890 då gruvorna etablerades och skogen skulle sågas och hyvlas, säger hon.

Förhoppningen är att industrisatsningarna ska ge länet en befolkningsökning som inte skådats sedan 1950-talet. Än så länge har kurvan inte brutits i Norrbotten. Ett kritiskt moment i den regionala utvecklingen är dock Norrbotniabanan som just nu kryper sakta uppåt från Dåva mot Skellefteå.

Norrbottens Handelskammare har precis färdigställt en ny rapport som tittar närmare på näringslivets behov när Norrbotniabanan ska dras genom Luleå.

– Vi tycker att näringslivets perspektiv bör få större utrymme i diskussionen kring dragningen genom Luleå. Norrbottniabanan är en angelägenhet för hela länet, säger Linda Nilsson.

undefined
Linda Nilsson, Norrbottens handelskammare.

En enkätundersökning har genomförts med 56 icke-namngivna företag och organisationer i regionen. 44 stycken, eller 79 procent, uppger att de föredrar en östlig lösning framför en västlig. Ett resultat som knappast förvånar, då företrädare för näringslivet tidigare pekat på vikten med att knyta samman flygplats och järnväg.

– Nej, jag är inte heller förvånad över resultatet, vissa av våra medlemsföretag har uttryckt det tydligt tidigare. Det handlar om att man inte bara se till Luleå eller sin egen verksamhet utan betraktar det som att Luleå blir en nod för övriga länet.

Flera företag i rapporten lyfter just kopplingen till olika transportslag: Väg, järnväg, flyg och sjöfart som uppnås genom den östliga lösningen.

– Om man ser till forskning som finns och utvecklingen som sker så är en nod för att kunna knyta ihop transportslagen, som i det här fallet, det bästa för den fortsatta utvecklingen av Norrbotten. 

Ett orosmoln som lyfts i rapporten är vad som skulle kunna ske med sjöfarten om en bro anläggs mellan Svartön och Hamnholmen.

– Där såg vi att de som var för den västliga lösningen hade en viss oro för hur sjöfarten skulle påverkas. Det gäller exempelvis vändplatser på vintern, och vi såg den gångna vintern att vi hade stora utmaningar med issituationen. Sist vi behövde isbrytarassistans så tidigt var 2010. Så oron är förståelig, säger Linda Nilsson.

Alternativen

  • Den östliga lösningen skulle innebära att järnvägen viker av sydost från E4 och passerar Luleå Airport innan den svänger ut innan Tjuvholmssundet och passerar över Hamnholmen. Därefter är planen att en gigantisk bro bygg (som förmodligen blir öppningsbar) över till Svartön och ansluta till det som idag är Malmbanans slutstation i Luleå. Dragningen har varit ett trätoämne genom åren och boende och stugägare på Hamnholmen skulle påverkas dramatiskt av järnvägens genomfart. 
  • Det västliga alternativet innebär istället att järnvägen skulle följa E4 i nordvästlig riktning, en ny bro skulle byggas parallellt med Gäddviksbroarna och järnvägen skulle gå på sydsidan av E4 där det idag finns en cykel- och gångväg mellan Luleå och Karlsvik för att sedan ansluta till Malmbanan norrut. Alternativet skulle innebära en så kallad säcklösning där tågen körs in i centrala Luleå för att vända.
undefined
Grafiken visar en kartbild över de två alternativen: Västlig respektive östlig lösning.

Linda Nilsson, vd på handelskammaren, lyfter fram att det är en undersökning där företagen har fått lägga fram sin preferens.

– Vi företräder ju näringslivet och det här är ju vad näringslivet har svarat. Det är allt från stora till små bolag, från de minsta till de största.

Hur tänker du att man ska göra för att möta olika intressen exempelvis näringslivets kontra stugägare på Hamnholmen som berörs?

– Här är det jätteviktigt att man informerar, att man hela tiden har dialog med de som berörs. Hellre för mycket information och dialog än för lite. Sen har vi ju inte någon utarbetad process i Sverige för det här som exempelvis i Finland där det finns både en process och en ersättningsmodell när det ska byggas till exempel väg, järnväg eller vindkraft.

undefined
Byggandet av Norrbotniabanan har inneburit och kommer att innebära att hus löses in och rivs. Trafikverket befinner sig just nu i planeringsfasen av Norrbotniabanans dragning mellan Skellefteå och Luleå.

Linda Nilsson säger att det vore bra om Trafikverket ordnade en mötesplats för Luleåborna där de kan komma och se modeller över planerna och få information.

– Det är jätteviktigt att Trafikverket tar den här dialogen nu för att det här ska bli bra för alla i länet.

Trafikverket har avböjt att kommentera rapporten före pressträffen på torsdag.

Kommentarer ur rapporten

Företagen som svarat i Norrbottens Handelskammares enkät hade möjlighet att lämna kommentarer. Nedan följer några.

"Självklart ska vi bygga ihop flyg och tåg för att förenkla och för bättre resande. Idag så är Kallax vägen ut / till norr från de som reser långt och i framtiden kommer elflyg och liknande utvecklas och komplettera allt - och om vi då inte knyter ihop de olika sätten redan nu så binder vi ris om ryggen för framtiden."

Ett annat företag:

Viktigt att alla transportslag (sjöfart, järnväg, flyg och väg) ser till den gemensamma nyttan med NBB och att den knyter an flygplatsen är vitalt.
Investering i mer komplett alternativ via flygplatsen ger över tid avkastning i samhällets utveckling medan alternativ som kortsiktigt kan utföras till lägre kostnad snarare kommer att förstärka stämpeln som industristad där boendemiljön för invånarna är sekundär.

Ett annat företag, som föredrog västlig lösning:

Primärt är Norrbotniabanan avsedd för gods, därtill ska inte Norrbotniabanan gå vidare från Luleå enligt dagens planer så jag ser inget problem med säckhållplatsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!