Under november månad jobbar SOS Alarm och Vårdguiden med en gemensam upplysningsinsats, för att sprida kännedom kring sina respektive uppdrag. Detta för att båda numren – 112 och 1177 – ofta nås av samtal som egentligen borde ha gått till det andra.
Men när ska du då ringa till vilket nummer? Så här står det på 1177.se:
"Du ska ringa 112 om du eller någon annan i din närhet är skadad i en olycka eller plötsligt faller ihop eller om det är en brand eller någon annan nödsituation som kräver omedelbar hjälp av ambulans, brandkår, polis eller annan räddningstjänst. Till 1177 ringer du när du behöver råd och hjälp om du själv eller någon annan är sjuk, eller hjälp att hitta rätt i vården."
Susanne Andersson, utvecklingsledare för invånartjänster på Norrbottens läns landsting, bekräftar att de jobbar med att sprida information kring numrens funktioner. Och skillnaden mellan dem.
– Det som är viktigt är att om man är akutsjuk; om man har bröstsmärtor eller hittar någon som är medvetslös, då ska man alltid ringa 112. I annat fall, om man vill ha råd om vård, så kan man ringa 1177.
Hon säger också att just 1177:s existens behöver mer uppmärksamhet.
– Folk känner inte till 1177 så väl, och det är synd för det är en bra källa för att få svar på sina frågor, både på telefon och på webben. Vi vill öka medvetenheten hos invånarna, för det är många som inte vet det finns en webbplats där man kan nå vården genom en säker uppkoppling.