När det våras för cykeln blir det hjul igen

Det våras för cykeln och månaderna april och maj är lilla hjulafton för cykelverkstäderna. Det är mycket nu...

CYKLAR. Storgatan har blivit ett cykelstråk också.

CYKLAR. Storgatan har blivit ett cykelstråk också.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2015-04-22 13:57

Även om andelen lulebor som cyklar året runt ökar (se faktaruta) så är det i dessa dagar som cyklarna plockas fram. Oftast upptäcker ägaren då att det blivit punktering på ett eller båda däcken under vintern hur nu det är möjligt.

Oftast är det inte ”punka”, det berättar Roger Blomqvist som äger Cykelstället i stan som både säljer och reparerar cyklar.

– Oftast är det så att luften bara pyst ut ur däcket och det räcker med att pumpa upp slangen. Slangarna är inte till 100 procent säkra, det är inte som med bildäck, säger Roger Blomqvist.

Att sköta om cykeln är också ett bra sätt att förlänga livstiden på tvåhjulingen.

– Håll cykeln ren och smörj kedjan. Då har man kommit långt och det är enkla sätt att hålla cykeln i gott skick. Att lämna cykeln ute över vintern i en snödriva är ett säkert sätt att få den att rosta. Ställ in cykeln över vintern, det finns ju alltid plats någon stans.

Kvalitet och pris går hand i hand anser Roger Blomqvist. Han säljer cyklar i olika prisklasser från vanliga brukscyklar till värstingcyklar.

– Många satsar på en billig cykel men billiga hojar ska man hålla sig från. De byggs i helt annat material än kvalitetscyklarna.

Går det trend i cyklar också?

– Javisst, tillverkarna tittar mycket på bilindustrin. Fatbike är ett sådant exempel och med en sådan kan man cykla i lös sand eller i skoterspår.

Luleå kommun satsar på att öka cyklandet. Vid en internationell konferens 2013 utnämndes Luleå till en av världens tio bästa vintercykelstäder. Nu siktar vi på att bli årets cykelstad i Sverige senast 2016.

Luleå kommun har också för avsikt att kraftigt öka andelen resor med cykel. Genom fyra strategier ska detta åstadkommas:

4 Cyklingens status ska vara hög i kommunen

4 Cykelvägnätet i Luleå ska kännetecknas av hög kvalitet

4 Det ska vara enkelt, tryggt och trevligt att cykla i Luleå

4 Det ska höras, synas och kännas att Luleå är en cykelstad

Cykelplanens syfte är att skapa tydliga mål samt strukturera vilka åtgärder som krävs för att uppnå dessa. Planen ska också fungera som underlag för verksamhets- och budgetplanering.

Så cyklar Luleåborna

Fakta

9 av 10 Luleåbor har tillgång till cykel.

10 procent av resorna i Luleå görs med cykel.

En genomsnittlig cykeltur i Luleå är 2,7 kilometer lång.

Andelen cykelresor är större på veckorna än på helgerna.

33 procent av invånarna cyklar till arbete/studier på sommaren, på vintern är siffran 8 procent.

14 procent av invånarna väljer cykeln för inköpsresor sommartid. Vintertid är det endast 3 procent som gör dessa ärenden med cykel. Kvinnor cyklar något mer än män, vintertid är det dock männen som cyklar mest.

11 procent av de vuxna cyklisterna använder cykelhjälm.

68 procent av Luleås invånare tycker att cykeltrafik ska prioriteras före biltrafik i kommunens trafikplanering.

Av alla resor kortare än 2 kilometer i Luleå görs en tredjedel med bil och av alla resor 2-4 km långa görs nästan 60 procent med bil.

Källa: Luleå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om