LULEÅ
I 28 år har Inger Junkka varit verksam i Stora Sjöfallet och företaget Stora Sjöfallet Fjäll AB.
Det har varit återkommande problem med täckningen av både mobiltelefoni och internet.
I sommar blir anläggningen utan fast telefoni då Telia klipper koppartråden upp till Stora Sjöfallet.
Körde fyra mil för att ringa
– Så illa är det. Det är fruktansvärt. Jag har ett företag med nio anställda varav fem är fasta tjänster. Vi jobbar mot hela världen, allt från Norrbotten till Japan. Vi kan få en förfrågan från en turoperatör som vill ha svar inom tolv timmar och så fungerar inte telefoni eller mejl. I somras så var vi utan telefon i tre dagar. För två år sedan fick jag köra fyra mil för att kunna ringa och kom så småningom fram till näringsdepartementet och fick tala med en handläggare. Efter 25 minuter sa hon att hon förstod problemet och bad mig skicka ett mejl... En del säger att det händer att mobiltelefonin i Stockholm inte heller fungerar men de måste inte åka fyra mil för att ringa!
Inger Junkka pekar på andra problem som att kapaciteten i det mobila nätet inte heller räcker till när det är många som använder det. Hon uppskattar också att NSD tar upp problematiken ur ett företagarperspektiv.
– Vad bra att ni inte bara pratar med några gubbar i nån by utan en företagare...
Litar inte på leverantörerna
Annika Fredriksson, vd, Swedish Lapland, ger samma syn som Inger Junkka på problemet.
– Det är ett problem med den dåliga täckningen på flera olika platser vilket medför problem för entreprenörer. Många besökare vill uppleva naturen men vill ändå vara uppkopplade i väglöst land.
– De kunder som kommer hit vill vara ute i det fria och samtidigt använda iphone eller läsplatta.Många vill ha tillgång till fri WiFi (teknik för trådlöst nätverk, NSDs anmärkning). Många av våra entreprenörer litar inte på leverantörerna, man känner sig oroad. De som har problem får inte hjälp eller svar. En bra täckning borde vara basservice nuförtiden.
Skillnad mellan beskrivning och verklighet
Kritiken mot dålig täckning gjorde att Post - och telestyrelsen, PTS, förra året gjorde en stickprovsundersökning av taltäckning och åtkomst till datatjänster på tio olika platser i Sverige och hos fyra operatörer. Mätningarna gjordes i utkanten av operatörernas täckningsområden.
Överensstämmelsen mellan operatörernas beskrivning av täckningen och den uppmätta täckningen i de områden där PTS utförde stickprovsmätningar skiljer sig åt mellan operatörerna.
Överskattade sin täckning
I nio av tio mätområden lever Telia Sonera upp till eller överträffar den täckning som de presenterar på sin webbplats. Tele2 och Telenor överskattade sin täckning och lever endast upp till den presenterade täckningen i ett av tio mätområden.
Operatören Tre redovisar en täckning som stämmer i fyra av de tio mätområdena.
– Täckningskartor ger inte konsumenter tillräcklig vägledning på de platser vi undersökt. De operatörer som överskattar sin täckning har förmodligen kartor som inte är anpassade för att ange täckningen med moderna smarta telefoner, säger Urban Landmark, chef PTS spektrumavdelning.