Sjöfartsverket skriver i ett pressmeddelande den grova utformningen av farlederna är klar, och att nästa steg är det muddringsarbete som ska pågå i fyra år.
I hamnområdet pågår muddringen i någon vecka till innan det sista mudderverket lämnar Luleå.
Arbetet planeras att återupptas till våren, när isen släpper i skärgården. 19,5 miljoner kubikmeter muddermassor ska tas upp.
– Nu har vi gjort klart den grova utformningen av projektet och vi kan konstatera att muddringsarbetet har löpt på fantastiskt bra och vi är klara enligt ursprunglig plan. Det är såklart positivt för årets entreprenad i sig, men framför allt för projektet i stort. Nu kan vi starta med full kapacitet redan efter islossningen framåt våren, säger Max Bjurström, Sjöfartsverkets projektledare för Malmporten.
Upphandlingen av entreprenör pågår. Sjöfartsverket och Luleå hamns ambition är att teckna kontrakt i månadsskiftet januari/februari. Även Luleå hamns upphandling med en ny djuphamn, där en cirka en kilometer lång kaj ska byggas, pågår.
– När vi nu avslutar de förberedande muddringsarbetet lägger vi en viktig säsong bakom oss och vi fokuserar nu på att säkra de kontrakt som krävs för kommande säsonger. För Luleå Hamns del blir kontraktet för djuphamnens första etapp en viktig milstolpe som kommer att möjliggöra effektivare godshantering, säger Linda Wikman, projektledare vid Luleå hamn.