Mot Boden eller Luleå - över eller under?

Förlängning i riktning mot Boden eller förlängning mot Luleå. Ska Lulevägen dras över eller under järnvägen. Det är alternativen i den förstudie som Banverket lämnat till kommunen om ombyggnad av Gammelstads järnvägsstation.

En vanlig syn vid kombiterminalen i Gammelstad. Containertåg som måste växla med bommarna nere. Långa bilköer är följden.FOTO: Pär Bäckström FOTO: Pär Bäckström

En vanlig syn vid kombiterminalen i Gammelstad. Containertåg som måste växla med bommarna nere. Långa bilköer är följden.FOTO: Pär Bäckström FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2009-11-25 06:00
Malmtågen på Malmbanan har vuxit från 450 till 750 meter och kräver längre mötesspår. Bangården i Gammelstad behöver därför förlängas.
Verksamheten vid kombiterminalen behöver förlängning av spår på överlämningsbangården och en direkt utfart till huvudtågspår. Det behövs också avställningsspår och mark för reparation av skadade vagnar.
Lulevägen behöver få en planskild korsning för att minska vägtrafikanternas irritation över fällda bommar och höja säkerheten.
I de olika alternativen som Banverket presenterar ingår förlängning av bangården aningen mot Boden eller Luleå, men Luleåalternativet innebär att bangården hamnar i lutning och det innebär problem.
Över eller under?
Alternativen för vägkorsningen är att vägtrafiken antingen läggs över eller under järnvägen.
Läggs landsvägen under järnvägen innebär det att en järnvägsbro måste byggas. Det stör järnvägstrafiken på såväl huvudspår som till och från godsterminalen.
Förstudien ser fler fördelar med att lägga biltrafiken på en bro över järnvägen, även om nivåskillnaden blir större för gående och cyklister.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om