Mopedisthatet

Nu har de motorburna ungdomarna fått nog. Våld och svordomar från fotgängare sätter käppar i hjulen enligt mopedisterna på Örnäset.- Snart vågar jag inte köra på cykelbanan längre, säger Adam Wiik, mopedist.

Foto:

LULEÅ2010-08-29 06:00

Adam Wiik och hans kompis Anders Engman fyllde 15 år och tog mopedkörkortet inför sommaren -  men drömmen om ett fartfyllt sommarlov grusades. För trots att det är fullt lagligt för mopedister med klass 2-behörighet att köra på cykelbanor så stör arga fotgängare färden genom hot, svordomar och våld mot mopedisterna.
-  En kompis blev nerputtad i diket och fick fronten spräckt på mopeden. Senast var i veckan då en man i 40-års åldern ställde sig i vägen och spottade oss i ansiktet. Sedan sprang han in i skogen, säger Adam Wiik.
"Vi har förståelse"
De berättar att de utsatts under hela sommaren. Oftast rör det sig om äldre män eller mammor med barnvagn enligt vännerna.
- Vi har förståelse för att det låter och att en moped tar upp gångbanan. Men vi saktar in när vi möter människor, säger Adam Wiik.
Nu växer rädslan för att något allvarligt kommer att hända.
- Vi tvingas tvärväjja när folk hoppar framför. Vad händer om man inte hinner reagera? Till slut kommer någon bli skadad. Glädjen med att åka försvinner, säger Adam Wiik.
Svårt att se skillnad
Mattias Martinsson från Trafikpolisen i Luleå håller med.
- Det går aldrig att ursäkta våld mot någon. Om man spottar på en mopedist gör man sig skyldig till ofredande och det är tillåtet att köra med moped på cykelbana om man har klass 2 behörighet.
Däremot påpekar han att det är väldigt svårt att se skillnaden på vilka mopeder som är tillåtna.
- Det är tjorvigt och ibland har jag själv problem. Det är enbart registreringsskylten som skiljer moped klass 1 och 2 åt.
Informationen är svåråtkomlig. Man måste fråga någon på trafikverket eller gå in på deras hemsida.
Behövs klargörande
Själv anser Mattias Martinsson att det behövs ett klargörande i lagen så att det blir tydligare för var mopedisterna kan röra sig.
-  Jag skapar däremot inte lagarna. Jag förstår att människor är arga och frustrerade men de bör läsa på lite vad som gäller innan de agerar nästa gång, säger Mattias Martinsson, trafikpolis.

Fakta: Mopedklasser

Moped klass 1
Måste vara registrerad (ska ha en registreringsskylt)
får köras i högst 45 km/tim
får inte köras på cykelbanor
måste vara trafikförsäkrad

Moped klass 2
Behöver inte vara registrerad (ingen skylt)
får köras i högst 25 km/tim
får köras på cykelbanor
måste vara trafikförsäkrad

En äldre svensk moped som får köras i högst 30 km/tim anses vara en moped klass II.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om