Moderaternas utspel: "Återinför resursskolor i Luleå"

Moderaterna i Luleå vill införa resursskolor i Luleå igen. Det framgår av det nämndinitiativ som partiet lämnade in till förvaltningen i veckan. "De här barnen får uppleva misslyckanden hela tiden", säger Sana Suljanovic (M).

Moderaterna vill att förvaltningen utreder förutsättningarna för införande av resursskolor i Luleå kommun. (Arkivbild)

Moderaterna vill att förvaltningen utreder förutsättningarna för införande av resursskolor i Luleå kommun. (Arkivbild)

Foto: Axel Hilleskog

Luleå2022-06-19 17:17

För att underlätta för kommuner att starta resursskolor har regeringen beslutat att föreslå en lagändring för att förtydliga regelverket kring dessa. Autism- och aspergerförbundet har tidigare ställt krav på politikerna i Norrbotten att bland annat bygga autismsäkra skolor.

Nu har Moderaterna i barn- och utbildningsnämnden i Luleå lämnat ett nämndinitiativ till förvaltningen att utreda förutsättningar för ett införande av resursskolor i Luleå kommun samt hur dessa skulle finansieras och organiseras.

– Det är tredje gången vi lyfter frågan. Vi kommer bli besvikna om det här inte hjälper, säger Sana Suljanovic (M).

Enligt Suljanovic vill partiet att man skapar speciella enheter vid befintliga skolor och tillsätter fler resurser och skapar en högre lärartäthet.

– Vi måste prova allt och det här kan vara en lösning. Eleverna blir exkluderade då deras behov inte tillgodoses då de hamnar efter, får underkända betyg eller blir hemmasittare. De får uppleva misslyckanden hela tiden.

Sara Önneby Nordström (KD), tycker att det är bra att frågan utreds på bred front och välkomnar initiativet som hon anser är nödvändigt för att få tillbaka hemmasittande elever till skolan.

– Oasen var en resursskola i Luleå som lades ned, den fungerade jättebra. Sådant vill vi gärna ha tillbaka, säger hon.

Björn Eriksson (V) kan inte uttala sig om nämnsinitiativet specifikt men anser att det är viktigt att alla elever får samma chans.

Att resursskolor är lösningen tror han däremot inte.

– Vi vill att eleverna ska integreras i klassrummen, annars är vi tillbaka i 60–70–talets hjälpklasser där barnen blev utpekade, säger Björn Eriksson och hävdar att alla elever, oavsett problematik, mår bättre av att vara integrerade i klassrumsmiljö.

Därför vill Vänsterpartiet att det ska finnas fler resurser och hjälplärare i klassrummet, som hjälper eleverna som behöver extra stöd.

En som vänt i frågan är Emma Engelmark (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, som gjort praktik i flera skolverksamheter och gått från att vara tveksam till att ha förstått vikten av resursskolor.

– Vårt uppdrag handlar om barnets, elevens bästa, så det vore oansvarigt att inte ta hänsyn till de elever som inte klarar av klassrumsmiljön, säger Engelmark som ställer sig positiv till Moderaternas initiativ.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!