"Mitträcken - en prioriteringsfråga"

Efter två tragiska döds-olyckor på E 4 och ett allvarligt tillbud i tisdags växer kravet på fler mitträcken. Men en minst lika stor säkerhetsrisk i trafiken är alla de som kör omkring och inte är "klara i bollen".

LULEÅ2010-08-12 06:00
Det menar Monica Öhman från Kalix, fram till 2008 vd för NTF och innan dess socialdemokratisk ordförande för riksdagens trafikutskott.
- Det är på tok för många som kör omkring på vägarna och är påverkade. Det här är givetvis mycket allvarligt.
Samtidigt har Monica Öhman full förståelse för alla de som nu kräver en snabbare utbyggnad av mitträcken efter de två dödsolyckor som på kort tid inträffat på E 4 i Norrbotten. Hon satt i riksdagen när de första mitträckena byggdes och hon vet deras förträfflighet.
Fråga om proritering
- De första mitträckena byggdes på E 4 söder om Gävle och på en av de mest olycksdrabbade vägsträckorna i landet. När mitträckena väl var på plats sjönk olyckorna till ett minimum.
Samtidigt menar Monica Öhman att de krav som nu kommer om en utbyggnad i racerfart många gånger är för högt ställda.
- Det tar tid att få upp mitträcken, det går helt enkelt inte att trolla. Dessutom är det som alltid frågan om en prioritering. Helt enkelt var behoven är störst.
Motormännens riksförbund kräver inte helt oväntat att det byggs fler mitträcken. Men det räcker inte med det, menar länsordförande Erik Envall.
- Standarden på vägarna måste också förbättras, framför allt genom att bredda där det är enfiligt.
Varför det?
- Som de är i dag kör alla, inte minst den tunga trafiken, i samma spår. Det innebär att det mycket snabbt uppstår rännor, rena kanalerna, vilket bäddar för vattenplaning.
Erik Envall håller med Monica Öhman om att det kör omkring alltför många påverkade i trafiken.
- Här måste det till en skärpning, inte minst genom att det måste finnas fler kontrollpoliser ute efter vägarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om