– Inget skulle minska trafikdöden fortare än om vi ökade mittsepareringen, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.
Motormännens tidning Motor har granskat de senaste fem årens dödsolyckor på Europavägar.
– En väg måste hålla en viss kvalitet för att få kallas för Europaväg och de vägar som kallas det måste hålla en extra hög trafiksäkerhet. Sveriges bilister måste lita på att det finns stråk genom Sverige där det är garanterad hög standard på vägarna, hög säkerhet och hög prioritet på underhållet och på snöröjningen, säger Fredrik Daveby.
Norrbotten är det län som har flest mil Europaväg utan mitträcke: 93 mil.
Flest dödsolyckor har inträffat på E10 genom Norrbotten - 18 personer har dött på 42 mil av ej mötesseparerad Europaväg (Töre – Riksgränsen).
Därnäst kommer högtrafikerade E 20 genom Västra Götaland (Göteborg – Alingsås – Skara och vidare mot Örebro). 17 personer har trafikdödats på de cirka 10 mil som saknar mitträcke.
Den europaväg som har flest olyckor totalt är dock E45 från Gällivare till Göteborg. Den går genom sex län och och totalt har 37 trafikdödats på den nära 140 mil ej mötesseparerade sträckan.
Den största Europavägen, E4 från Haparanda till Helsingborg, har i dag till största delen mötesseparerad trafik. 22 mil från Gävle och norrut saknar dock fortfarande mitträcke. På dessa vägsträckor har 32 personer förolyckats de senaste fem åren. Nio av dessa på E4 genom Norrbotten.
Trafikverket har beräknat att mötesseparerade Europavägar genom Sverige skulle spara 30 liv per år, och antalet svårt skadade skulle minska med 150.
– Det borde vara självklart att det ska vara bra och säkra vägar mellan de stora städerna i Sverige, säger Motormännens VD Fredrik Daveby.