Ministern: Inte löftesbrott om byggstarten

Regeringen räknar inte med att kunna hålla vallöftet att Norrbottniabanan ska börja byggas den här mandatperioden. Men det handlar inte om ett löftesbrott, enligt ministern.

Försening. En ny kustjärnväg mellan Umeå och Haparanda är viktig för basindustrin och för möjligheterna att arbetspendla. Vallöftet från Socialdemokraterna om byggstart för projektet under den här mandatperioden ser nu ut att brytas.

Försening. En ny kustjärnväg mellan Umeå och Haparanda är viktig för basindustrin och för möjligheterna att arbetspendla. Vallöftet från Socialdemokraterna om byggstart för projektet under den här mandatperioden ser nu ut att brytas.

Foto: Göran Ström

Luleå2015-04-08 21:04

– Egentligen inte, det handlar om kanske ett eller möjligen två års förskjutning, jag tycker det är lite starkt att kalla det vallöftesbrott, säger Anna Johansson, infrastrukturminister.

Bland andra S-ordföranden Stefan Löfven lovade under valrörelsen att spaden skulle sättas i jorden för en ny kustjärnväg mellan Umeå och Haparanda under den kommande mandatperioden.

I dag säger Anna Johansson så här om byggstarten:

– Den ska påbörjas under nästa mandatperiod, det beskedet gav vi i samband med den budgetproposition som presenterades i oktober, och det har inte skett någon förändring sedan dess, det ligger fast.

Peter Roslund, kommunalråd (S) i Piteå och vice ordförande i Norrbottniabanegruppen, är inte nöjd med beskedet.

– Jag tycker fortfarande, och det har ju Stefan Löfven sagt, att vi ska börja bygga under den här mandatperioden, säger han.

– Men det är tre och ett halvt år kvar av den så i dagsläget ska man väl inte säga att man brutit något vallöfte, säger Peter Roslund.

Norrbottniabanegruppen kommer att göra allt den kan för att vägsbygget ska starta före nästa val.

– Vi kommer att bevaka det. Blir det regeringsskifte igen så är jag rädd att det inte blir någon byggstart, därför är det viktigt att vi har påbörjat bygget, då är det ju svårare för en ny regering att avbryta, säger Peter Roslund.

– Nu får vi jobba för att se till att det här går snabbare och för att med hjälp av EU också ha en finansiering för att börja bygga, säger han.

Det som styr när Norrbottniabanan kan börja byggas är planerings- och finansieringsförutsättningar, enligt infrastrukturministern.

– Det är mer en teknisk fråga än om politisk ambition, projektet måste vara så långt fram i planeringen och ha miljögodkännande, klara detalj- och järnvägsplaner så att man kan byggstarta det år man fattar beslut om, säger Anna Johansson.

Hon räknar nu med byggstart kan ske tidigaste 2018 eller 2019.

– Det är i det häradet. Om det kommer på den här sidan mandatperioden eller nästa mandatperiod, det är snarast en teknisk fråga, säger Anna Johansson.

Var det dumt att ni gav det här vallöftet?

– Både och kan man säga, fast samtidigt var det en viktig markering av att vi prioriterar den här järnvägen. Det var ett tydligt besked, säger Anna Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!