NSD:s artiklar om missnöjet kring det förnyade förarbeviset skapar stor debatt bland skoteråkarna, eftersom drygt 35 000 personer står utan giltiga handlingar sedan årsskiftet.
I går skärpte Snofed - Snöskoterägarnas riksorganisation - tonen och riktade skarpa krav mot ansvariga myndigheten Transportstyrelsen.
Kräver förlängning
- Vi kräver att tidsfristen för utbytet av förarbeviset förlängs åtminstone till halvårsskiftet och att Transportstyrelsen snarast skickar ut påminnelser till de som ännu inte skickat in sin grundhandling, skriver Snofeds styrelse.
Transportstyrelsen beklagar att så många står utan giltiga förarbevis och medger att informationen misslyckades med att nå till alla.
- Om det är så att uppemot 30 procent inte tog del av eller förstod den, har informationen inte varit bra, säger Anders Lundblad, presschef.
En eventuell justering av de så kallade övergångsreglerna - som reglerar den ändrade körkortsförordningen från 2009 (se faktaruta) - är en fråga för regeringen, menar Transportstyrelsen.
Ministern: Stor förståelse
NSD får kontakt med Catharina Elmsäter-Svärd, infrastrukturminister (M) i näringsdepartementet och högsta ansvarig politiker i den infekterade frågan.
- Jag har stor förståelse för missnöjet bland de som har missat detta, oavsett skäl. Framförallt nu när skotersäsongen är igång. Älgjakt och skoter - det finns inget som upprör folk mer, säger infrastrukturministern.
Hon har tagit del av NSD:s artiklar i ärendet.
- Jag tittar närmare på detta för att få en uppfattning om vad regeringen kan göra. Det skulle underlätta om vi inte behöver gå till riksdagen med frågan.
Infrastrukturministern högprioriterar frågan och granskar den med jurister på näringsdepartementet.
"Kontakt med juristerna"
- Min ene politiske sekreterare har redan kontakt med juristerna.
Kan regeringen justera övergångsreglerna och förlänga tidsfristen för de nya förarbevisen?
- Det beror på om regeländringen bottnar i lagförslag eller i vår egen förordning från 2009. Just nu vet jag inte detta.
Hur tycker du att Transportstyrelsen lyckades, när cirka 30 procent aldrig skickade in handlingarna?
- De som tar emot och läser information har tolkningsföreträde, det är utmaningen. Många berörda var kanske inte heller i rätt "tidsläge", tänkte inte på skoter när påminnelsen gick ut. Den föll i glömska. Samtidigt har man ett ansvar själv, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Kör du skoter själv?
- Inte så ofta men det har skett, bland annat vid en tvådagarstur i Pajala för några år sedan. Det är roligt. Men när jag åker med barnen, då får jag sitta bak, säger Catharina Elmsäter-Svärd.