Mindre snöröjning bland Luleås villagator

Lulebor kan förvänta sig mer snö längs villa- och bostadsgatorna i vinter. Kommunen kommer ploga smalare körbanor än vanligt för att minska antalet snötransporter till snötippen.

Smalare körbanor. Mer snö lämnas kvar längs vägarna i vinter. Bilden är tagen Laxgatan i Svartöstaden under förra vintern.

Smalare körbanor. Mer snö lämnas kvar längs vägarna i vinter. Bilden är tagen Laxgatan i Svartöstaden under förra vintern.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2016-11-10 20:10

Ett medborgarförslag kom in i somras med förslaget att minska antalet snötransporter för att reducera utsläppen som snötrafiken tillför. Stadsbyggnadsnämnden fick uppdraget att se hur detta skulle åstadkommas.

Lösningen som deras förvaltning rekommenderar var att tillåta smalare körbana än vanligt under vintern.

I vinter får körbanan i villa- och bostadsområden vara ner till fyra meter bred, vilket gör det möjligt att lämna mer snö längs vägkanterna.

– Alla tjänar på det. Att transportera snö kostar både pengar och är dåligt för miljön, säger Anders Stenlund, sektionschef på Luleå kommuns gatudrift.

En vanlig vinter transporterar Luleå kommun 250 000 kubikmeter, eller 10 000 lastbilar, snö ut till snötippen på Porsön som är Luleå enda snötipp.

– Säg att vi får bort ungefär 2000 bort transporter en normalvinter, ungefär 20 procent. Men det är svårt att säga exakt eftersom varje vinter är olika, säger Anders Stenlund.

Stenlund berättar att inne på centrumhalvön i Luleå så kommer det inte märkas någon skillnad från tidigare vintrar eftersom det knappt finns möjlighet alls att lämna snöhögar där. Den snön transporteras till tippen.

– Vi kan inte fylla affärer eller källare med snö. Ute i kvarteren behöver man inte bredda gatorna lika mycket. Det är där som det går att spara in, säger han.

I förvaltningens utredning skriver de att besparingen väntas bli omkring två miljoner kronor.

Men besparingen sker inte helt utan nackdelar. Till våren när snön börjar smälta kan det komma att straffa sig.

– Risken är ju att brunnarna hamnar under snömassor med smalare vägar. Kommer all vårsmältning på en vecka så kan det bli större problem än vanligt, säger Stenlund.

Stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott röstade igenom förslaget och dess ordförande Lenita Ericsson (S) ser det som en del i Luleås arbete för en långsiktigt hållbar stad.

– Vi har ett problem med dålig luft i centrum och vi jobbar hela tiden med att få ner utsläppen. Att minska transporterna är en del i det. Många bäckar små, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om