Miljonstöd till Kallax cargo ifrågasätts

Motgångarna fortsätter för Kallax cargo. Tidigare i veckan tappade bolaget sin enda kund. Nu kritiseras miljonstödet.- Motiveringen till dess stöd är tunn, säger Rolf Gyllefjord, länsstyrelsen.

Korean Air Cargo har varit Kallax cargos enda kund, en kund som hu hoppar av samarbetet. FOTO: Bengt-Åke Persson

Korean Air Cargo har varit Kallax cargos enda kund, en kund som hu hoppar av samarbetet. FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2010-10-27 10:32

I början av året ansökte det krisdrabbade Kallax cargo om pengar för att utveckla fraktflyget och den 17 mars i år beslutade länsstyrelsen att Kallax cargo skulle beviljas 1 425 000 kronor i regionalt projektstöd.
Detta är ett betydande tillskott till fraktbolaget, som under 2009 hade en omsättning på lite över fem miljoner kronor och ett årsresultat på minus två miljoner kronor.
"Tunn motivering"
Men nu finns tvivel om bolaget verkligen är berättigat de pengarna.
Det är länsstyrelsens internrevisor, Rolf Gyllefjord, som gått igenom och granskat ett antal fall av regionala projektmedel.
- Motiveringen var tunn tycker jag, man har inte lyckats visa att det är något utöver den ordinarie verksamheten, säger han.
- Det är det stödet bygger på.
Gyllefjords slutsats efter granskningen är följande: "I jämförelse med övriga granskade ärenden är det svårt att se på vilka grunder projektet uppfyller de grunder som gäller för stödet. Projektets verksamhet är svår att skilja från stödmottagarens ordinarie verksamhet. Ett avslagsbeslut borde enligt internrevisionen övervägts."
Miljoner i stöd
För pengarna skulle bolaget bland annat anlägga en kyltunnel för de norska sjömatsprodukter man avsett att frakta till Asien. Kostnaden skulle delas mellan länsstyrelsen och Kallax cargo, vilket också beviljades.
- Vi har använt en del av pengarna, framför allt till marknadsföring, säger Lars Karbin, verkställande direktör på Kallax cargo.
Han ställer sig frågande till slutsatserna i länsstyrelsens internrevision.
- Vi hade ju bara en kund och vi hade ett behov av att förstärka vår marknadsposition, säger Karbin.
Projektet med kyltunneln är nu avblåst.
Totalt finns det nästan 7 miljoner i beviljade regionala stödpengar under 2010.

Bakgrund Kallax cargo

? Idén om en fraktflygplats knäcktes 1993 av Bengt Engman, som insett att en flygrutt till Asien skulle bli betydligt kortare om planet mellanlandade i Luleå. Tanken var att göra Luleå till ett nav för den internationella fraktflygtrafiken.
? 3 000 nya jobb utlovades och 1999 beslöt regeringen att bygga ut rullbanan på Kallax.
? Kallax cargo startade med åtta ägare: Luleå kommun, Norrporten och NCC ägde 17 procent vardera. Övriga delägare: Kalles bud & transport, de norska bolagen Meyership, Lars Holm shipping, Wiiks transport och finska Kalottspedition.
? Men när fraktflyget inte kom i gång hamnade projektet i ekonomiska trångmål. Det löstes genom att Luleå kommun i februari 2005 köpte igen den mark man skänkt till bolaget för sex miljoner kronor.
? I januari 2009 träffades ett avtal mellan Kallax cargo AB och flygfraktbolaget Korean Air Cargo lastning av lax och krabbor från Nordnorge.
? I oktober 2010 tappar Kallax cargo sin enda kund, Korean Air Cargo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om