När regeringen för några veckor sedan presenterade budgetpropositionen så innehöll den extra pengar för att klara vintertrafiken på vägar och järnvägar. Anslagen till väg och järnväg ökar nästa år med 1,5 miljarder kronor till totalt 37,4 miljarder, enligt regeringens budgetproposition.
Därutöver frigör Trafikverkets effektiviseringsarbete medel som används till en ökad satsning på drift och underhåll.
För nästa år föreslås att anslaget till byggande, drift och underhåll av väg ökas med en miljard till 22,2 miljarder. För investeringar, drift och underhåll av järnväg föreslås en ökning med en halv miljard till totalt 15,2 miljarder.
För åren 2013-2016 föreslås en successiv höjning av anslagen så att nivån 2016 har ökat med 6,5 miljarder kronor för väg och järnrväg.
Kosta vad det kosta vill
I gårdagens DN berättade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm att tågstrulets tidevarv nu är över. När NSD söker Malm säger pressekreterare Thomas Andersson att generaldirektören inte går att nå utan hänvisar till presstjänsten.
Gunnar Malm lovar alltså att tågen ska rulla, kosta vad det kosta vill.
Den bilden ger också Håkan Äijä som är enhetschef på underhållsenheten Norr.
Vana vid vinter
- Vi har ju vinter normalt och är vana. De lokförare som arbetar på företagen är också vana. Vi har ökat dialogen mot dessa företag och det är andra säsongen där vi kan sätta in extra personal och maskiner om det skulle behövas. Fast snön är som sagt verklighet för oss här uppe.
För att klara en hård vinter har Trafikverket förbättrat växlarna. De har fått mer värme och bättre snöskydd.
Ledningarna under tågen har byggts in för att förhindra att snö virvlar in och fastnar på undersidan, på rör, vattenledningar och bromsslangar.