Miljonsatsning ska få slut på tågkaoset

Glöm de senaste vintrarnas tågkaos. Trafikverket satsar mångmiljonbelopp för att tågen ska gå som... tåget.- Det finns inte längre någon övre gräns på prislappen. Vi sätter in de resurser som behövs, lovar Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket till Dagens Nyheter.

Så här har det sett ut på järnvägsstationerna en och annan vinterdag, då tåg blivit rejält försenade.FOTO: Kurt Engström

Så här har det sett ut på järnvägsstationerna en och annan vinterdag, då tåg blivit rejält försenade.FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2012-10-12 13:42

När regeringen för några veckor sedan presenterade budgetpropositionen så innehöll den extra pengar för att klara vintertrafiken på vägar och järnvägar. Anslagen till väg och järnväg ökar nästa år med 1,5 miljarder kronor till totalt 37,4 miljarder, enligt regeringens budgetproposition.

Därutöver frigör Trafikverkets effektiviseringsarbete medel som används till en ökad satsning på drift och underhåll.

För nästa år föreslås att anslaget till byggande, drift och underhåll av väg ökas med en miljard till 22,2 miljarder. För investeringar, drift och underhåll av järnväg föreslås en ökning med en halv miljard till totalt 15,2 miljarder.

För åren 2013-2016 föreslås en successiv höjning av anslagen så att nivån 2016 har ökat med 6,5 miljarder kronor för väg och järnrväg.

Kosta vad det kosta vill
I gårdagens DN berättade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm att tågstrulets tidevarv nu är över. När NSD söker Malm säger pressekreterare Thomas Andersson att generaldirektören inte går att nå utan hänvisar till presstjänsten.

Gunnar Malm lovar alltså att tågen ska rulla, kosta vad det kosta vill.

Den bilden ger också Håkan Äijä som är enhetschef på underhållsenheten Norr.

Vana vid vinter
- Vi har ju vinter normalt och är vana. De lokförare som arbetar på företagen är också vana. Vi har ökat dialogen mot dessa företag och det är andra säsongen där vi kan sätta in extra personal och maskiner om det skulle behövas. Fast snön är som sagt verklighet för oss här uppe.

För att klara en hård vinter har Trafikverket förbättrat växlarna. De har fått mer värme och bättre snöskydd.

Ledningarna under tågen har byggts in för att förhindra att snö virvlar in och fastnar på undersidan, på rör, vattenledningar och bromsslangar.

Fakta Förbättringar

➤ Information med sms. Tågresenärer ska kunna prenumerera på snabb och förbättrad sms-information från trafikledningen. Om hur tåget ligger till, vad en störning beror på, och vad resenärerna kan förvänta sig.

➤ Bättre informationsskyltar. Skyltarna på järnvägsstationerna har haft bekymmer med fördröjning och fel i informationen. Nu byts skyltarna ut på centralstationerna i bland annat Malmö och Stockholm.

➤ Kvällspersonal. Blir det stopp och förseningar kommer inte stationerna längre att vara stängda efter konstorstid.

➤ Personal utbildad i evakuering. SJ har vintertränat personalen så att de kan evakuera passagerare från tåg och sedan ta hand om dem: se till att de får kaffe och att de kommer vidare med buss, eller blir inbokade på hotell.

➤ Bättre planering. En plan finns för hur tågtrafiken ska glesas ut vid snöoväder och andra problem.

Källa: Dagens Nyheter

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!