"Miljonmissen" på Kronan: "Bara att beklaga"

"Gatumissen" på Kronan rör upp känslor hos de boende och kommer kosta kommunen drygt en miljon kronor. "Vi borde ha upptäckt detta redan i projekteringen", säger Peder Bergman, infrastrukturansvarig i Kronanprojektet.

Kommunen tvingas riva upp delar av gångvägen längs Kompanivägen för att bredda vägen. "Olyckligt när det blir fel och de boende känner sig störda", säger Peder Bergman, projektledare inom Luleå kommun.

Kommunen tvingas riva upp delar av gångvägen längs Kompanivägen för att bredda vägen. "Olyckligt när det blir fel och de boende känner sig störda", säger Peder Bergman, projektledare inom Luleå kommun.

Foto:

Luleå2018-10-12 19:18

Frustrationen är stor bland de boende på Lulsundsberget över att kommuen tvingas riva upp delar av gångvägen, upp mot lägenheterna längs Kompanivägen, på grund av vägpartiet blev för smalt för att bussar ska kunna mötas.

Läs mer: Efter gatumissen: ”Borde sparka alla chefer”

Läs mer: Därför görs nya vägen redan om

Nu bemöter Luleå kommuns projektansvariga kritiken.

– Olyckligt när det blir fel och de boende känner sig störda. Vi försöker vara snabba nu och vill fixa detta, så att vi minimerar störningen så mycket som möjligt, säger Peder Bergman, ansvarig för Kronans infrastruktur och projektledare inom stadsbyggnadsförvaltningen.

Projektet med att bredda gatorna ska vara avslutat i slutet av oktober.

– Det är vår målsättning. Hela sträckan från Kronanvägen upp till Lulsundsberget ska vara färdigställd i oktober.

Enligt boende påtalades problemen med att bussarna inte skulle kunna mötas, tidigt in i vägbyggsprojektet.

– Det stämmer att vi tog emot synpunkter i september. Därför tog jag upp det med våra konsulter på en gång, och då kunde vi konstatera att de större bussarna skulle få problem att mötas.

Fanns det ingen möjlighet för er projektansvariga att förutse problemen redan tidigare?

– En miss, helt klart. Sånt här ska helst upptäckas redan i projekteringen. Ibland slinker det tyvärr igenom felaktigheter.

Vad kommer detta kosta för kommunen?

– Jag har inga exakta siffror men det kan handla om drygt en miljon kronor. Bara att beklaga, när vi hade kunnat göra detta tidigare, säger Peder Bergman.

De boende ifrågasätter också varför det måste vara gång- och cykelvägar på båda sidorna av vägen. Projektledaren menar att det beror på att de färdsätten är högprioriterade i Kronandalen.

– Man ska kunna röra sig obehindrat till fots och på cykel, därför har vi dubbelsidigt längs alla vägar. Jag förstår att en del tycker att det är obefogat. Men då ska man tänka när hela stadsdelen är fullt utbyggd ska man kunna ta sig från stadsdelscentrum upp på berget, utan att behöva korsa vägen.

Att stenpartier läggs i mitten av vägarna på Kronan är också en del i att göra infrastrukturen "stadsmässig", enligt Peder Bergman som jämför den kommande stadsdelen med Luleå centrum.

– Vi bygger en stad häruppe, med mycket inslag av stenläggningar, plattor och dylikt, just för att få stadsmässigheten.

Men det handlar också om trafiksäkerheten.

– Det ska bli 30 kilometer i timmen i hela området. Då vill vi bygga så smalt som möjligt och använder oss av dessa ”mittfriser” för att ge en visuell effekt som håller nere hastigheterna, säger Peder Bergman, Luleå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om