Färre tågförseningar.
Effektivare järnvägsnät.
Det är två effekter som forskningen vid LTU förhoppningsvis ska leda till. En välbehövlig och efterlängtad satsning, efter det tågkaos som de senaste årens stränga vintrar skapat.
- Det har varit problematiskt och regeringens inriktning är nu att satsa på bättre underhåll och trimning av järnvägssystemet. Järnvägstrafiken måste bli mer robust för att klara påverkan från miljön. LTU:s forskning ligger helt i linje med det, säger Veronica Jägare.
Forskningen ska bland annat ge svar på hur man förebygger haverier och utveckla en metod för hur man optimerar och lägger in underhållet, exempelvis av spårväxlar, i det täta och hårt pressade schemat av tågtrafik.
Det är järnvägsbranschen som pumpar in slantarna. Trafikverket, EU, LKAB, Duroc och Euromaint är några tunga spelare i det laget. Även SJ har anmält intresse att stödja arbetet, som inleds i början av nästa år.
- LKAB är givetvis intresserat av att få högre kapacitet på Malmbanan, säger Jägare.