Miljöfiaskot: LLT:s bussar är inte fossilfria

LLT:s bussar skulle bli helt fossilfria, vilket Luleåborna kunde se i en uppmärksammad "dinosauriekampanj". Men ett drygt halvår senare tvingas bussbolaget backa från miljömålen – på grund av bränslebrist.

Buu för LLT? I november 2017 utlovade LLT:s Kalle Gramner och marknadschef Anna Kowal att samtliga av LLT:s dieselbussar skulel bli fossilfria. Men nu tankas de återigen med utspädd diesel.

Buu för LLT? I november 2017 utlovade LLT:s Kalle Gramner och marknadschef Anna Kowal att samtliga av LLT:s dieselbussar skulel bli fossilfria. Men nu tankas de återigen med utspädd diesel.

Foto: Arkiv

Luleå2018-08-29 05:00

"Buu för LLT", stod det på plakaten i november 2017 när Luleå lokaltrafik gick ut i en hårt lanserad pr-kampanj, med dinosaurier målade på bussarna, för att berätta om det kommunala bussbolagets nya miljöstrategi.

– Från och med nu kommer alla våra dieselbussar tankas med bränslet HVO 100. Därmed blir vi helt och hållet fossilfria, sa LLT:s vd Kalle Gramner till Norrbottens Affärer.

Läs mer: Därför pryds Luleås bussar av dinosaurier

Men nu visar det sig att bussarna inte längre drivs av enbart HVO 100-diesel. Tvärtom tankas de med det mindre miljövänliga Diesel Bio+, en blandning av vanlig fossil dieselolja, HVO och FAME (se faktaruta).

– Tyvärr. Nu uppfyller vi inte längre det vi tidigare sa, att ha 100 procent fossilfritt i våra tankar, säger Torbjörn Niemi, teknikchef på LLT.

Orsaken är att tillgången på HVO 100 har minskat kraftigt det gångna året, delvis på grund av den lagstiftade så kallade reduktionsplikten som infördes i Sverige från den 1 juli 2018, vad gäller såväl kollektivtrafik som övrig transportsektor och personbilar.

– Staten kräver av samtliga leverantörer att allt bränsle ska vara reducerat med minst 19,3 procent fossilfritt bränsle. För att nå målet är leverantörerna tvungna att spä ut ”blankdieseln” med HVO 100. Det betyder att den tillgängliga mängden HVO inte längre täcker efterfrågan.

Kände ni till att det skulle bli bränslebrist när ni lanserade pr-kampanjen i november 2017?

– Redan när vi avtalade det här i höstas, var efterfrågan högre än tillgången. Därefter har vi fört en dialog med vår leverantör och förstått att de inte kommer kunna garantera leverans av HVO 100 på grund av reduktionsplikten, säger Torbjörn Niemi.

HVO 100 tillverkas i dag främst i Finland, där produktionen kan komma att öka under kommande år. Torbjörn Niemi vill även framhålla den svenska RME-tillverkningen, däribland Sunpine i Piteå, där råtallolja tas fram.

– Egentligen ett lika bra alternativ som HVO, om inte bättre, säger han.

Samtidigt ersätter LLT löpande dieselbussarna med el- och gasdrivna alternativ. Redan i dag har bussbolaget åtta gasdrivna bussar igång och fem elbussar som börjar rulla under hösten.

– Vi strävar efter att göra så lite miljöavtryck som möjligt. I nästa upphandling år 2020 tittar vi på ytterligare alternativ. Utvecklingen går i en rasande fart, knappt att man hänger med. Det vi ser i dag, kanske inte gäller i morgon, säger LLT:s teknikchef.

Fakta/Biodiesel

Samlingsnamn för flytande biobränslen som kan tillsättas, blandas med eller användas direkt som transportdiesel. Utgörs i Sverige idag framför allt av HVO och FAME och omfattar såväl rena drivmedel som de volymer som låginblandas i fossil diesel.

FAME. Fettsyrametylestrar. I Sverige är all FAME som används baserad på raps, och förkortas ofta RME, rapsmetylestrar.

HVO. Hydrerade vegetabiliska oljor. Här avses HVO-diesel som har kemiskt identiska egenskaper som fossil diesel. Kan produceras från olika typer av oljor.

Källa: Energimyndigheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om