Cold Response Àr en norsk övning med 15 000 deltagare frÄn 15 nationer. Sammanlagt kommer 2 000 svenska soldater och officerare att vara med, varav hÀlften av dem kommer frÄn Norrrbottens regemente, I19, och Artilleriregementet, A9.
Ăvningen anordnas vartannat Ă„r och det Ă€r tredje gĂ„ngen som Sverige deltar. I Ă„r har Sverige det största deltagandet nĂ„gonsin.
â Det Ă€r en möjlighet för oss att fĂ„ öva i större förband och möta motstĂ„nd pĂ„ andra sidan som har stor volym. Det Ă€r svĂ„rt att skapa det i Sverige, sĂ€ger Lars Karlsson, överste och chef för Norrbottensbrigaden och den multinationella brigaden under övningen.
Cold Response har ett fiktivt scenario som Àr baserat pÄ en internationell krissituation och genomförs med en multinationell brigad pÄ respektive sida. Sverige har fÄtt i uppgift att leda en av brigaderna, som bestÄr av en svensk, en nordisk och nordamerikansk bataljon.
â Det Ă€r en lĂ„ng övning och en riktig utmaning frĂ„n lĂ€gsta nivĂ„ upp till mig som brigadchef. Det Ă€r bra för förbanden att fĂ„ öva i vinterklimat, sĂ€ger Lars Karlsson.
â Planeringen och upplĂ€gget gör att det finns bra förutsĂ€ttningar för att det ska bli en bra övning. Jag vet att vi har en uppgift att lösa och det har motstĂ„ndarsidan ocksĂ„, allt beror pĂ„ hur bra vi löser uppgiften.
FrÄn Viktoriahamnen i LuleÄ fraktades pÄ söndagen över 250 fordon med ett fartyg över till Norge. Tunga fordon som stridsvagnar, bandvagnar och archerpjÀser ska fylla fartygets tre vÄningar.
â Det Ă€r alltifrĂ„n personbilar till 24 meters ekipage som vĂ€ger över 100 ton, sĂ€ger Peter NorĂ©n frĂ„n TrĂ€ngreglementet som sköter om transport och lastning.
Att frakta fordonen med fartyg Àr bÀttre bÄde ur ett kostnadsperspektiv och effektivitetsmÀssigt.
â En av anledningarna till att vi inte kan gĂ„ via landsvĂ€g Ă€r för att de norska landsvĂ€garna inte Ă€r byggda för de hĂ€r tyngderna, sĂ€ger Peter NorĂ©n.
PÄ plats under lastningsdagen fanns förband frÄn hela Sverige. Det har tagit cirka ett Är att planera inför övningen.
â Det har varit mycket förarbete. De enkla delarna Ă€r att fĂ„ pĂ„ fordonen och skicka i vĂ€g fartyget, sĂ€ger Peter NorĂ©n.
Det berÀknas ta cirka en vecka för fartyget att ta sig fram. Under transporten kommer vaktstyrkor att finnas pÄ plats pÄ fartyget.
Johanna Fridh, frÄn TrÀngreglementet och transportledningsplutonen, ser fram emot den stora övningen.
â Det ska bli jĂ€ttekul, jag Ă€r förvĂ€ntansfull. Det Ă€r roligt nĂ€r det Ă€r mycket som hĂ€nder med stora förband.