Militärfordon fraktas till Norge – på ett fartyg

Norrbottens regemente kommer att delta i den stora militärövningen Cold Response. På söndagen fraktades över 250 fordon med fartyg över till Norge.

Johanna Fridh ser fram emot att få delta i Cold Response. Hon har varit med och samordnat transporten.

Johanna Fridh ser fram emot att få delta i Cold Response. Hon har varit med och samordnat transporten.

Foto:

Luleå2016-02-21 19:49

Cold Response är en norsk övning med 15 000 deltagare från 15 nationer. Sammanlagt kommer 2 000 svenska soldater och officerare att vara med, varav hälften av dem kommer från Norrrbottens regemente, I19, och Artilleriregementet, A9.

Övningen anordnas vartannat år och det är tredje gången som Sverige deltar. I år har Sverige det största deltagandet någonsin.

– Det är en möjlighet för oss att få öva i större förband och möta motstånd på andra sidan som har stor volym. Det är svårt att skapa det i Sverige, säger Lars Karlsson, överste och chef för Norrbottensbrigaden och den multinationella brigaden under övningen.

Cold Response har ett fiktivt scenario som är baserat på en internationell krissituation och genomförs med en multinationell brigad på respektive sida. Sverige har fått i uppgift att leda en av brigaderna, som består av en svensk, en nordisk och nordamerikansk bataljon.

– Det är en lång övning och en riktig utmaning från lägsta nivå upp till mig som brigadchef. Det är bra för förbanden att få öva i vinterklimat, säger Lars Karlsson.

– Planeringen och upplägget gör att det finns bra förutsättningar för att det ska bli en bra övning. Jag vet att vi har en uppgift att lösa och det har motståndarsidan också, allt beror på hur bra vi löser uppgiften.

Från Viktoriahamnen i Luleå fraktades på söndagen över 250 fordon med ett fartyg över till Norge. Tunga fordon som stridsvagnar, bandvagnar och archerpjäser ska fylla fartygets tre våningar.

– Det är alltifrån personbilar till 24 meters ekipage som väger över 100 ton, säger Peter Norén från Trängreglementet som sköter om transport och lastning.

Att frakta fordonen med fartyg är bättre både ur ett kostnadsperspektiv och effektivitetsmässigt.

– En av anledningarna till att vi inte kan gå via landsväg är för att de norska landsvägarna inte är byggda för de här tyngderna, säger Peter Norén.

På plats under lastningsdagen fanns förband från hela Sverige. Det har tagit cirka ett år att planera inför övningen.

– Det har varit mycket förarbete. De enkla delarna är att få på fordonen och skicka i väg fartyget, säger Peter Norén.

Det beräknas ta cirka en vecka för fartyget att ta sig fram. Under transporten kommer vaktstyrkor att finnas på plats på fartyget.

Johanna Fridh, från Trängreglementet och transportledningsplutonen, ser fram emot den stora övningen.

– Det ska bli jättekul, jag är förväntansfull. Det är roligt när det är mycket som händer med stora förband.

Militärövningen Cold Response:

Övningen genomförs i Nord Trondleag i mellersta Norge med markövningsområde mellan Trondheim i söder och Namsosi norr, marinövningsområde i farvattnen utanför och luftövningsområde i svenskt och norskt luftrum mellan Oslo och Bodö.

Den svenska övningsledningen kommer att vara på plats mellan 25 februari till 10 mars.

Målsättningarna för övningen är att på taktisk nivå öva stridsteknik under kalla väderförhållanden med fokus på spaning, inhämtning och bekämpning.

De svenska förbanden har förberett sig genom vinterutbildning och övningen Vintersol.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!