Det återstår ännu ett par månaders sifferarbete innan bokslutet blir klart, men Richard Bergfors är säker på att förra årets omsättning landar på runt 5,4 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning med 10-12 procent jämfört med föregående år.
Vinsten ser ut att landa i nivå med 2022, cirka 350 miljoner kronor.
– Även om vi ökar vår omsättning kommer resultatet att innebära en viss försvagning. Det är ett medvetet val från vår sida. Vi har inte höjt priserna lika mycket som vi borde för att vi vill vara ett prisvärt alternativ, ge värde till våra kunder och samtidigt ta marknadsandelar, förklarar Richard Bergfors.
Han kan se tillbaka på ett par prövande år, där pandemin följdes av breda kostnadsökningar via inflation, höjda priser på råvaror, el och hyra.
Den ökade omsättningen tyder på att Maxkoncernen tagit marknadsandelar, men det är inte klarlagt om det skett ett maktskifte på hamburgertronen i Sverige. I fjol låg McDonalds i topp.
Under 2023 öppnade Max sju nya restauranger; tre i Sverige och fyra i Polen. I dag omfattar koncernen 195 matställen.
– Förhoppningsvis kommer vi passera ett annat drömmål i år. I affärsplanen för 2024 ingår att vi öppnar tio nya restauranger, varav sex i Sverige. Det blir inte någon ny i Norrbotten.
Expansionen fortsätter?
– När det gäller Max, ser vi ljust på framtiden. Vår magkänsla är att vi har det värsta bakom oss. Under hösten har det känts allt bättre för varje månad. Vi tror att 2024 blir ännu bättre. Det går åt rätt håll, även om det här knappast kommer att bli vårt bästa år någonsin. Vi planerar för att öppna ännu fler restauranger nästa år.
Vad minns du mest från 2023?
– Relansering av våra gröna produkter blev en stor succé. För några år sedan satte vi upp som mål att minst 50 procent av vår försäljning skulle bestå av icke-rött kött. I det räknar vi in förutom det gröna utbudet även kyckling- och fiskrätter. Målet har vi nått i Danmark. I Sverige når vi det under enstaka månader, vilket innebär en stor förändring jämfört med för 20 år sedan när nötköttet stod för 95 procent av vår försäljning. Vi ser att det gröna sortimentet efterfrågas speciellt i storstäder. I Warszawa säljer vi mer än i Stockholm. Medan i mindre städer och på landsbygden ser efterfrågan lite annorlunda ut. Det har varit årets stora glädjeämne tillsammans med vårt nya huvudkontor i Luleå.