Utbudet av restauranger i Luleå har ökat under många år men framför allt de senaste tio åren då flera stora krogsatsningar har genomförts. Inte minst finns det i dag många olika typer av kök att välja mellan.
Allra senaste satsningen ligger i Bryggeriet där det blir asian streetfood och hotpot. Det öppnar inom kort.
Konceptet som i helgen gjorde entré i Luleå startade 2016, då under ett annat namn, men de senaste åren har det gått under namnet Moveat som är en ordlek med konceptet att gå från restaurang till restaurang och smaka av stadens utbud. En mindre rätt serveras vid varje stopp och det brukar vara minst åtta olika restauranger. I södra Sverige har organiserade matvandringar funnits ett par år men för krogarna i Luleå är detta ett nytt komplement till den vanliga verksamheten. Matvandringen görs på dagen på en lördag, en tid då det vanligtvis inte är mycket folk i restaurangerna.
Arkipelag i Södra hamn var en av matdestinationerna på premiären.
– Vi hade otroligt kul och det var ett härligt gäng som var ut. De var väldigt glada och positiva och det var bra stämning. Det fanns ingen pandemi i lördags, då var världen bara ett "happy place", säger Mari Wigren, krögare och en av ägarna till Restaurang Arkipelag.
Hon gillar konceptet även om det denna första gång fanns en del logistiska problem då det kom för många gäster på samma gång. Hennes förhoppning är att fler restauranger ska ansluta och att de ska jobba tillsammans för att skapa ännu större intresse för kroglivet.
– Vi tjänar inte så mycket pengar på maten utan man får ta det som att vi gör reklam för den. De som kommer är mycket intresserade av både mat och dryck så man får en försäljning på drycken också, säger Mari Wigren.
Att Luleå haft en utveckling med nya restauranger och en ökad vilja att äta ute är grunden till satsningen.
– Anledningen till att det blev Luleå är att vi ser att det är en väldigt stark matstad. Det har hänt väldigt mycket i krogbranchen senaste åren så därför kändes det som att Luleå var en väldigt bra första stad i norra Norrland, säger Simon Håkansson, vd på Moveat.
De 250 biljetter som fanns till salu såldes slut direkt och planen är att återvända, kanske redan innan årsskiftet.
– Vi kommer absolut komma tillbaka till Luleå. Det är en väldigt härlig framåtanda i krogbranschen i Luleå och även hos besökarna, säger Simon Håkansson.