Malin Lindberg och Ida Gulliksson är studiekamrater och håller på att utbilda sig till redovisningsekonomer. Vi träffas hemma hos Ida Gulliksson i Svartöstan över en kopp kaffe, medan Malin Lindberg är med på Teams.
Ida Gullikssons har två barn, en treåring som är i förskolan och fem månader gamla sonen Mo, som just nu sover i bärsjalen men vaknar efter en stund, glad som en solstråle.
Malin Lindberg har tre barn som är elva, nio och fem år.
De har båda reflekterat över de skönhetsideal som ständigt sköljer över dem, framförallt genom influencers i sociala medier.
– Jag tycker att det är viktigt att man har ett självbestämmande över sin egen kropp och du ska inte skuldbeläggas för att du gör olika skönhetsingrepp. Det som blir problematiskt är när samma marknadskrafter som driver skönhetsidealen också är de som erbjuder lösningen på ”problemen” och sedan använder sig av influencers som reklampelare, säger Ida Gulliksson.
Malin Lindberg har gjort samma iakttagelse.
– Man blir matad med det här hela tiden. Det är peeling och fillers och ditt och datt och före- och efterbilder, men det speglar ju inte verkligheten – varken hur folk ser ut eller hur många som gör de här skönhetsingreppen.
De känner en oro för vad det gör med unga människors självbild – och med alla människors självbild.
– Någonstans blir det som att mitt värde som människa ligger i mitt utseende, säger Ida Gulliksson.
Just för kvinnor som har fött barn finns det något som kallas mommy makeover, en kombination av ingrepp som exempelvis bukplastik, fettsugning, bröstförstoring och bröstlyft.
– Jag tycker det är sorgligt för det indikerar att man inte duger som man är. Man har lånat ut sin kropp till att bära och föda barn och det ska inte få synas, säger Ida Gulliksson.
De ser hur mammor som av naturen har fått platt mage direkt efter förlossningen visas upp i sociala medier och menar att det finns en bild av att man är en lite bättre människa om man snabbt får tillbaka samma kropp.
Eftersom Ida Gulliksson själv har lidit av en ätstörning tog hon till slut bort alla människor som exponerade sin smalhet från sina sociala medier och la istället till människor som är kroppspositiva.
– Då var det som att jag insåg att människor ser olika ut – människor som är duktiga och kompetenta på olika områden – och att det är helt ok. Det var också då jag kunde börja acceptera min egen kropp mer.
Ida Gulliksson erkänner att hon många gånger har funderat på att prova något av alla de skönhetsingrepp som finns i utbudet.
– Man är ju inte stålsatt mot all denna reklam man utsätts för. Jag har dessutom själv gjort viktresor upp och ner hela mitt liv och vet vilken skön känsla det är när jag har gått ner i vikt och alla är jätteuppskattande.
Samtidigt tror hon att effekten av ett skönhetsingrepp är kortvarig.
– Det känns bra en stund, sedan kommer den där tomhetskänslan tillbaka. Du hittar något nytt som du inte är nöjd med och det riskerar att bli en beroendeframkallande grej. En del behandlingar tappar dessutom effekten efter några månader så att du måste upprepa den och sedan blir det jättesvårt att sluta.
– Och mår du bättre inombords? Det tror jag inte, säger Malin Lindberg.
Ska man satsa på något för att må bättre så tycker de båda två att man ska jobba med att acceptera sin kropp och sitt utseende.
– Jag tror att det är ett bättre sätt för att nå ett långsiktigt välmående, säger Ida Gulliksson.