Malmbanan - en propp

LKAB:s ledning är påtagligt irriterad över bristerna på Malmbanan. Den statliga vinstmaskinen är därför beredd att medverka till en ekonomisk lösning.

Journalisten Joakim Nordlund är uppgiven efter att ha suttit fast i ett tåg i skogen norr om Gällivare hela onsdagen.

Journalisten Joakim Nordlund är uppgiven efter att ha suttit fast i ett tåg i skogen norr om Gällivare hela onsdagen.

Foto:

LULEÅ2010-12-17 06:00

- Vi är beredda att förskottera pengar till Trafikverket för att snabba på nödvändiga investeringar, säger vd Lars-Erik Aaro.

LKAB:s ledning har vid ett flertal tillfällen markerat ett kraftigt missnöje över Malmbanans status. I takt med ökade malmtransporter och det som planeras har Malmbanan utvecklats till en minst sagt sårbar flaskhals i LKAB:s transportsystem, från gruva till kund. Kulmen nåddes i våras när ett signalställverk i Torneträsk station slogs ut av åskan. Det fick till följd att LKAB under en månad tappade 20 procent av sina leveranser.

- Vi förlorar hundratals miljoner och riskerar vårt anseende som säker leverantör. Det skadar LKAB på marknaden, dundrade Lars-Eric Aaro.

Havererad persontrafik stoppar
Och inte nog med detta. LKAB har också att samsas med den dagliga persontrafiken, som med jämna mellanrum havererar. Som i onsdags när det var totalstopp i fem timmar.

- Den här järnvägen är och har alltid varit vår pulsåder. Men nu är den fylld till bristningsgränsen med malmtrafik och övrig trafik, summerar Lars-Eric Aaro det ansträngda läget på Malmbanan.

LKAB har en längre tid agerat för att det ska bli fler mötesplatser efter Malmbanan, att signalsystemet ska fungera fullt ut och att det byggs dubbelspår där det är lämpligt. Och för att de här satsningarna ska bli av och dessutom hålla jämnt takt med LKABs planerade produktionsökningar är företaget berett att förskottera pengar till Trafikverket. Det innebär att byggnationer kan påbörjas innan det är klart med statliga medel. Och det är bråttom, menar Lars-Eric Aaro.

- Vi kan inte ha ett transportsystem som hämmar industrins utvecklingsbehov. Det skadar Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om