Nästa vecka, nästan ett år försenat, påbörjas arbetet med att ta fram ett åtgärdsprogram för att gör luftkvalitén i Luleå bättre. Under flera år har de tillåtna halterna av den giftiga gasen kväveoxid överskridits.
- Naturvårdsverkets uppfattning kom redan våren 2012 i ett brev till länsstyrelsen. De uttalade att ett åtgärdsprogram borde vara framtaget till början av 2013. Men vi har tappat mycket tid innan vi fick en slutlig diskussion med länsstyrelsen, säger Mats-Åke Bygdemark, miljöchef i Luleå.
- Nu hoppa vi ha ett förlag som ligger hos fullmäktige till 2014.
Hälften av alla resor som görs in till Luleå centrum är på under fem kilometer. Merparten av dem handlar också om att ta sig till och från jobbet. Mats-Åke Bygdemark menar att luleåborna borde gå, cykla och åka buss mer.
- Naturligtvis måste människor få köra bil. Men väldigt mycket av trafiken är väldigt korta resor. Förutom miljöaspekten så handlar det även om ekonomi och folkhälsa, säger han.
- Alternativen behöver inte vara så betungande.
Och att utsläppen kommer från biltrafiken är det ingen tvekan om.
- Orsaken till de här utsläppen kommer från biltrafiken. Det gör halterna för höga. Framför allt under den allra kallaste perioden, säger Per Andersson, projektledare hon miljökontoret.
Än så länge finns dock inte några konkreta förslag på åtgärder.
- Olika förslag som andra kommuner arbetar med är trafikplaneringsfrågor, informationsinsatser och parkeringsfrågor, säger Per Andersson, projektledare.
Nästa vecka inleds arbetet. Ett stort rådslag ska hållas med olika intressenter, bland annat handlarna i Luleå centrum.
- Det är viktigt att ha med handeln i den här diskussionen för att hitta en lösning. Det här behöver inte nödvändigtvis drabba handeln. Den mesta trafiken utgörs av arbetsresor, säger Mats-Åke Bygdemark.
- Men vi måste få med oss alla aktörer i detta. Transportbolag i centrum, arbetsgivare i centrum. Samt enskilda personer.
Kommunchefen Anne Karlenius menar att mycket av ansvaret ligger på luleåborna själva.
- Det finns mycket som vi kan göra som medborgare. Det handlar om att kommunen stimulerar till andra färdmedel, men också till ett annat beteende, säger Anne Karlenius.
- Det här handlar mycket om hur vi som medborgare själva väljer att färdas.