Det var på onsdagen som Magnus Bodins nerver testades på allvar. Temperaturmätaren pendlade mellan 33 och 35 minusgrader när han begav sig mot Sunderby sjukhus från Luleå airport för en körning in till stan.
Då hade han 29 kilometers räckvidd kvar på mätaren.
Men kort efter att han lämnat sjukhuset sjönk räckvidden dramatiskt. Där Bodenvägen korsade E4, då visade mätaren noll.
– Jag hade kund i bilen, så det var lite extra spännande (skratt). Lite läskigt var det ju. Hade jag fått stanna bilen hade jag fått ta en bärgare.
Märkte kunden någonting då?
– Nej, jag sa ingenting till kunden (skratt).
Magnus Bodin tror att strömtappet för en elbil i monsterkylan som skakar länet just nu är 40-45 procent. Samtidigt blir milen mycket billigare än till exempel med en bensinbil, slår han fast.
Jonas Tonvall är försäljare av Volvo på Bilbolaget i Luleå. Han bästa råd till ägare av elbilar i dessa kylslagna tider är tydligt.
– Behöver man inte köra såna här dagar, så gör det inte. Vi drar oss för att starta upp kundbilar som ska in i verkstaden för att utrustas, säger Jonas Tonvall.
Vad kan hända?
– Allt kan gå sönder, även i en ny modern bil. Man ska undvika att köra helt enkelt.
Och kyla tar kapacitet, konstaterar han.
– Jag har inget vetenskapligt på det där. Men det man upplever, 30 procent är borta innan man har börjat.
Finns det någon viss hastighet man ska köra i för att spara el om man är ute på långkörning?
– Det har faktiskt en stor betydelse, hastigheten. Ligger du 80-90 kilometer i timmen, det är en enorm skillnad på hur mycket mindre ström den tar jämfört med om du ligger i 110. Det känns som om elbilarna är mer känsliga för fartvind är en fossilbil.
Joakim Sandström, säljare av bilmärket Kia på Bilkompaniet, har liknande erfarenheter. Körsträckorna påverkas för varje grad som temperaturen sjunker. Runt 30 procent i dessa temperaturer, menar han.
– Men jag måste säga av egen erfarenhet de här två dagarna när vi har haft så här sinnessjukt kallt, det har funkat förvånansvärt bra. Och ser man på verkstaden de här två dagarna så är det mestadels fossilt som kommer in, med batteriproblem eller ingen värme.
Har du några generella råd till elbilsägare i dessa vintertider?
– Jag har ett råd till alla bilägare: Åk inte ut och kör när det är så här kallt (skratt).