Ma 779 framme efter 105 år

Bertil Perssons slitna portfölj innehåller dokument gällande Ma, Z och Pa. Det är namnen på tre nytillskott hos Malmbanans vänner i Karlsvik. Ma är det första malmtågsångloket som SJ byggde för Malmbanan. Z och Pa är ellok av den allra första generationen.

Karl-Erik Nilsson och Anders Martén drar vändskivan med den över 100 år gamla bjässen. Den kom felvänd från Boden och ska vändas rätt.FOTO: Göran Ström

Karl-Erik Nilsson och Anders Martén drar vändskivan med den över 100 år gamla bjässen. Den kom felvänd från Boden och ska vändas rätt.FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2009-05-26 06:00
Jag tänker på Ingemar Stenmarks utsaga "Det är ingen idé att förklar för en som int´ begrip" när jag lufsar efter Malmbanans varmaste vän Bertil Persson. Han berättar oavbrutet om de tre nytillskotten som kom hit till Norrbottens järnvägsmuseum så sent som den 21 maj - och om alla andra lok och vagnar som vi går förbi. Han kan järnvägens hela historia - och då menar jag hela - på sina fem fingrar.
Han kallar de tre nytillkomna loken ömsom pärlor och ömsom hästar.
- Nu har vi fått de saknade pärlorna i diademet.
- Nu ska de in i spiltorna de här hästarna.
Vi snurrar 180 grader
Bertil Persson berättar att vi ska gå till en vändskiva. Jag ska få vara med när Ma, det första malmtågs-ångloket som SJ byggde för de tunga tågen på Malmbanan och som sattes i trafik 1904, ska vändas för att sedan växlas in i museihallen för service. En liten aning rädd ställer jag mig på vändskivan men Bertil lugnar och snart snurrar det gamla loket, Bertil och jag 180 grader.
- Det är ett stödhjul som dunkar under oss, säger han.
Deponering från Gävle
När loket är vänt och ska in i verkstaden blir det problem. Plogen längst fram sitter så lågt ner att loket inte kan passera tröskeln. Problemet kan förstås åtgärdas men det får vänta till en annan dag.
Bertil Persson övergår till elloken Z och Pa.
Genom hål i taket
- Z 31 har stått på Tekniska museet i Stockholm. Det firades ner genom ett hål i taket där 1982. Den 10 mars 2004 lyftes det upp. Loket tillverkades av Asea år 1910.
- Pa-loket stod klart för snälltågstrafiken när Malmbanan elektrifierades, säger han.
De tre loken kommer att finnas i Norrbottens Järnvägsmuseum de närmaste åren.
- Det är en deponering från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, säger Bertil Persson
100 års utveckling
Det stora museiområdet är fyllt av vagnar och lok. Bertil Persson är stolt.
- Vi har inga kungavagnar men vi kan visa 100 års utveckling när det gäller malmvagnar - godsvagnar som betalade järnvägarna.
Så skyndar han mot nya uppgifter med den slitna dokumentärportföljen under armen. Själv behöver han inte använda sig av några dokument. Han har varje ord i huvudet. Men det kan vara en hjälp att ha när man ska försöka förklar för en som int´ begrip.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om