På turistanläggningen Ebbenjarka avslutar fransmannen Christophe Tinseau sin lunch och går ut för ännu ett par kilometer i Porschen. Efter flera år som racerförare, bland annat med bra placeringar i 24-timmarstävlingen Le Mans som han kört elva gånger, nöter han is på några kilometer utanför Luleå istället. Hit finns det kunder att locka till hans körskola. Kunder som kan betala.
Skolan har under ett par år anordnat kurser i Arjeplog. Men ortens fattiga utbyte på nöjen och bekvämligheter fick fransmännen att titta mot kusten.
– Arjeplog är för långt bort. Det är ett litet samhälle. Vi vill ha kortare färdvägar för våra kunder, restauranger, något slags nattliv, säger Laurent Buisson, medarbetare till Christophe Tinseau.
– Vi har fått höra att Luleå är en "boosting city", som växer varje år. Facebook finns här, Google har varit här, det finns ett universitet. Vi sa att det här är stället att vara på för det är attraktivt.
Iskörningen är inget nytt, men att använda Porsche GT3 RS är det. Och det kan locka många besökare från hela världen menar Laurent Buisson.
– Till helgen kommer tio personer hit från Kalifornien och på torsdag var det österrikare. Det är ganska internationellt, även om de flesta just nu är fransmän, säger Christophe Tinseau.
– Det bästa är att flera ett de som varit här redan bokat in sig i mars igen.
Men körskolan har också ett högt pris. Nästan 40 000 kronor betalar fransmannen Eric Decronumbourg som sätter sig i Porschen bredvid sin instruktör Renaldo Da Cunha denna eftermiddag. För det får han två dagar med instruktör, transporter boende i Luleå och mat.
Laurent Buisson utlovar ett erbjudande till Luleåborna
– Det kostar mycket pengar för en eller fler dagar. Vi ska försöka dela upp det i timmar så det passar som födelsedagspresent eller liknande
Mellan mars och november driver Christophe Tinseau Porsche-skolan i Le Mans. Med iskörningen har de fått en året-runt-verksamhet som väcker stort intresse i Europa.
– Efter iskörningen är förarna mer självsäkra och kan bättre möta en svår situation på vägen. Det är stor skillnad på förare som kört på is och de som bara kört på asfalt. Man måste vara känslig med broms, styrning och frikoppling. Det här är inte bara för nöje.