Lyckad koppling
LULEÅ. Kerstin Nordvall, 48, har arbetat som operatör på SOS alarm i 28 år. På fredagen invigdes hennes nya arbetslokaler.- Nytt och fräscht. Positivt att vi sitter tillsammans med räddningstjänsten. Det ger bättre samarbete, säger hon.
- Visst har de tekniska hjälpmedlen utvecklats. När jag började var det snören med kontakter som skulle stickas in i rätt hål. Men själva jobbet är sig likt. Det är omväxlande och stimulerande men väldigt pressande ibland också. Men visst trivs jag. annars skulle jag inte ha varit kvar här så länge, säger Kerstin Nordvall.
Många fördelar
På fredagen invigde landshövding P-O Eriksson hennes nya arbetslokaler ovanpå brandstationen under pompa och ståt. Att den ledningen för den kommunala räddningstjänsten och SOS Alarm sitter tillsammans har många fördelar, enligt räddningschefen Patrik Bylin:
- Det här ger möjligheter för ökad samverkan och effektivitet i hela länet.
Totalt arbetar ett 20-tal operatörer plus administrativ personal på SOS alarm
i Luleå. Larmcentralen är bemannad dygnet runt, alla dagar av två till fyra operatörer. Förutom att betjäna de som ringer på larmnumret 112 sköter operatörerna även trygghetslarm och automatlarm. Genom det nya systemet Zenit kan larmcentralerna runt om
i Sverige hjälpa varandra vid belastningstoppar.
Godkännas av staten
Enligt Nils-Erik Morin, affärsområdeschef för SOS alarms centraler i Norrland, finns det ett stort behov av ett informationsnummer, dit folk kan ringa för att få eller ge information i mind-re akuta ärenden.
- Nu dör människor på grund av att 112-numret är blockerat av samtal som egentligen inte ska dit. Det är oacceptabelt. Därför har vi lämnat ett förslag om att få starta ett informationsnummer. Förslaget måste godkännas av staten men kan nog bli verklighet inom ett par år, tror han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!