Lulebos hyresgäster på Porsön har fått information i sina brevlådor som säger att från och med i morgon, tisdag, får de vända sig till kundcenter på Köpmangatan inne i stan. Områdeskontoret på Porsön stängs och de tre tjänsterna som kundmottagare flyttas till stan.
Kvar i bostadsområdet blir dock kvartersvärdarna.
– Vi ska sälja 30 procent av vårt bestånd och vi har i uppdrag att överföra vår bostadsförmedling till kommunen, men vi ska också samla verksamheten och bli ett Lulebo. Rent fysiskt innebär det att vi ska hitta en modell att sitta tillsammans allihopa. Vi tror det är väldigt bra för verksamheten, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.
Hon menar att hyresgästerna kan få ännu bättre service i framtiden, tack vare omorganisationen.
– Då vi samlar allt till ett riktigt kundcenter kommer vi att kunna ge ännu bättre service. Vi utvecklar vår service, ökad tillgänglighet och hyresgästerna behöver bara komma till ett ställe. Sedan finns det säkert hyresgäster som tycker att det blir en försämring men vi ska se till att det blir ännu bättre, säger hon.
Även tre kundmottagare på Hertsön ska flyttas in till stan.
– Hertsön är kvar än så länge. Men vi säljer stora bestånd på Hertsön och Örnäset och i samband med det hoppas vi kunna flytta in kundmottagarna till stan.
Den nya organisationen klubbades under senhösten 2015. Sedan 1 mars har Lulebo en enhet som heter Kundcenter där det i dag finns åtta anställda.
– Då allting är klart siktar vi mot att det ska vara sex renodlade tjänster som kundmottagare, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.
Hur många tjänster ska bort i den nya organisationen?
– Var vi landar när vi har gjort klart de här processerna, om det då finns en övertalighet eller ett underskott på personal, det kan vi inte säga nu.