Som vi tidigare berättat har hyresgäster på Norra Strandgatan i Luleå kämpat för att få mer ersättning efter Lulebos utdragna problematik med vägglöss. Vägen till avslut har varit lång.
– Efter saneringen var klar var det som om Lulebo struntade i oss, de var inte intresserade av att lyssna eller kontrollera de skador vi fått under saneringen. Det var väldigt frustrerande då vi ställt upp och hjälpt till med allt som behövts under saneringsarbetet och blivit lovade ersättning för den egendom som blir förstörd, berättar en av de boende som precis som alla vi talat med i huset vill vara anonym.
Men nu i maj vände situationen.
– Lulebo blev plötsligt intresserade av att föra en dialog. De lyssnade på våra upplevelser av kaos som uppstod på grund av deras brist på information och styrning av hela vägglushistorien, och tog till sig av kritiken. De kom hem till oss och kontrollerade skadorna som uppstått på vår egendom, och beslutade sig sedan för att ersätta oss för det.
Vi ringer Lulebo och frågar vad som avgjorde vändningen.
– Nej men det var väl helt enkelt så att vi tog upp dialogen igen och kommunicerade oss fram till en lösning, berättar Lulebos fastighetschef Rickard Lindbäck.
De boende på Norra Strandgatan vill inte nämna vilka summor det handlar om, men en summerar det hela så här:
– Vi har dels fått en hyresnedsättning på 30 procent under de dagar som vi haft vägglöss och saneringen har pågått, detta i enlighet av paragraf 17 i Hyreslagen. Sedan har vi även fått ersättning för den egendom som blivit förstörd under saneringen – främst på grund av värmebehandlingen.
Alla boende som drabbats har fått en hyresnedsättning på 30 procent under den tid deras lägenheter haft löss och sanerats antingen med kemiska medel eller med värmebehandlingar. Då är lägenheten inte beboelig på grund av att den värms upp till 60 grader för att på så vis ta kål på vägglössen.
En av de boende säger så här om processen:
– Det här har varit ett extremt fall då så många lägenheter drabbades. Lulebo har erkänt att de agerat felaktigt på många sätt, men de verkar ha lärt sig av sina misstag och ändrat sina rutiner, så att det som hände här inte ska behöva hända igen. Till slut fick vi gehör hos Lulebo, och det var främst genom era artiklars hjälp. Det är tråkigt att det ska behöva gå så långt, men nu lägger vi det här bakom oss.