Gamla Lövskärsvägen är ingen vacker syn. Det är heller inte speciellt trevligt att färdas på den eftersom det finns sprickor och ojämnheter. Medlemmarna i Luleå Ridklubb, Hertsö Stalldrängar och de med kolonilotter färdas guppigt och osäkert.
För Luleå Ridklubb och Hertsö Stalldrängar är dessutom vägen en livsnerv för verksamheten.
Varje vecka besöker mellan 300 och 400 ridintresserade, 99 procent flickor och kvinnor, Luleå Ridklubb. Klubben har 50 hästar och Stalldrängarna har 25.
Det betyder att det efter vägen transporteras stora mängder foder och sågspån.
En lastbil i veckan
– Minst en lastbil i veckan. När bruttotonvikten sattes ner till fyra ton fick vi problem. Varje vecka får vi hämta hö och ensilage och frakta bort gödsel. Den där vägstumpen är nog så viktig för vår verksamhet. Jag har varit i kontakt med gatuchefen Göran Gabrielsson och han säger att det finns inga pengar avsatta för att förbättra vägen nu i alla fall.
Att dåliga vägar och gator engagerar och irriterar är inget nytt.
I bakhuvudet ska finnas Luleås målsättning med 10 000 fler lulebor.
För att detta ska genomföras så krävs det bostäder och det i sin tur innebär att det som prioriteras i första hand är utbyggnad/renovering av huvuidnätet för vatten och avlopp.
– Inför planeringen för att bygga om bostadsgator görs alltid en samplanering med ledningsägarna, främst vatten- och avlopp. Ofta sammanfaller dålig gata med dåliga ledningar då det är dåliga markförhållanden i grunden. Arbetena startar alltid med att vatten – och avloppsledningarna byts. Sen får gatan ”ligga till sig” över vintern och återställs året efter, säger Patrik Ruumensaari, produktionsledare på avdelning Gata & Trafik på Tekniska Förvaltningen.
Skördestigen klar
Här är en lista över de gatuarbeten som genomförts eller genomförs under 2013 och 2014:
Gatuarbeten 2013:
• Knektgränd: Gata klar.
• Skördestigen: Gata klar.
• Östra Villagatan: Vatten/avlopp senhösten/vintern 2013. Gata klart 2014.
• Spovgränd: V/a september 2013 byta ledningar, Samprojekt, gata återställd2014.
• Parkvägen: Del av gata samt borttagning av anslutning mot Bergnäsvägen.
• Granvägen: V/a byta ledningar i hela okt/nov 2013, efter Räfsarstigen.
• Batterivägen övre del: V/a klart september 2013, gata återställd 2014.
• Räfsarstigen: V/a klart sept/okt 2013, överlämnandebesiktning och sedan gör gata klart 2014.
Vattugatan nästa år
Gatuarbeten 2014:
• Kårvägen: 2014 V/a (projektering 2013), ny gång - och cykelväg och ny gata, klart 2015.
• Vattugatan: V/a 2014 byta ledningar, Samprojekt, gata återställd 2014.
• Skeppsbrogatan: (Kungsg-Skomakargatan): V/a 2014, samprojekt gata. Utredning och projektering 2013. Ny cykelbana, omstigningshållplats mellan länstrafiken och lokaltrafiken.
• Stationsgatan Statoil: Inga V/a-åtgärder, 2014 ett samprojekt med Galären start 2013.
– Vatten och avlopp går alltid först, vi gör egentligen inga gator själva. Vi måste alltid vänta in v/a.
På vilka områden är det störst problen med vägarna?
– Småholkgatorna på Hertsön är ett exempel men också Hammaren. Där är gatorna knöliga.
Vägar som alltid prioriteras är de så kallade huvudvägarna. De ska alltid vara i gott skick, exempelvis Bodenvägen och Svartövägen. Dessa vägar underhålls varje år.
Upprustning och utbyggnad av cykel - och gångvägar har också hög prioritetet i Luleå.
Den inventering som är gjord redovisas i form av kartor här intill. 142 "punkter eller sträckor" i Luleå betraktas som trafikfarliga medan 188 anses dåliga, 46 stycken visar på komfortbrist och sedan finns det 44 grusvägar.
– Vi fokuserar mycket på de som åker buss eller cyklar.
SKICKA IN! Känner du till någon annan Luleågata i bedrövligt skick? Skicka in en bild och kort beskrivning till webben@nsd.se